В летните жеги охлаждането на компютъра, на помещението, в което живееш или работиш, както и на собствената глава се превръщат в доста належащ проблем. Нов и радикален метод за справяне с отделяната от видеокартите топлина хвърли в шок всички хардуерни специалисти.
Първоначалните вълнения по специализираните форуми разглеждаха няколко основни теми: за производителността на системата и за нейната цена. Дори за евентуалните случаи на инцидентно изтичане на охладителната смес и нейното втвърдяване в компютъра и дробовете ви.А всичко започна съвсем спокойно с презентацията на новия модел Sapphire Blizzard, който, уви, няма да стигне до серийно производство.
След появата на инфо за новия Radeon X850XT на сайта на Sapphire беше поместена информация за проекта Blizzard. Saphire са лидер в производството на добре охладени хардуерни компоненти.
Това, което се оказа революционно, бе охладителят, разработен от компанията NanoCoolers, който представлява миниатюрен еквивалент на тези, използвани в ядрените енергоцентрали. Зад на пръв поглед стандартното охлаждане с течност стои система, използваща течен метал. По принцип за целта се използва течен натрий, но веществото в новата видеокарта бе запазено в тайна.
Какво изпускат геймърите, ако подобна технология никога не достигне до поточните линии. Първото и най-очевидно преимущество е охлаждането. Течният метал е много по-топлопроводим, а температурата му на кипене е 2000 градуса. Което го прави по-добър от водата, тосола и компресираното масло. Таванът от 100 градуса на кипене при водата например я прави неудачна за охлаждането на помощните видеокарти (а никой не иска да има бързовар между харддиска и процесора си). Вече има видеоускорители, които се нагряват и до по-високи величини.
Охлаждането с течен метал ще позволи да се повиши броят на транзисторите в чиповете и да се увеличи подаваното към картата напрежение, което директно влияе на нейната производителност и топлина.