Жанр: Пъзел Година: 2011 Разработва: Playdead Издава: Microsoft Game Studios Платформа: РС | PS3 | Xbox 360
Имаше време в историята на гейминга, когато не всяка втора игра се казваше FIFA, Need for Speed или Call of Duty. Време, в което земята на електронните забавления беше пуста и неустроена, а романтичният дух на дръзкият креативизъм и бляскавата идейност се носеше над водата.
Вълшебно време, в което всяка нова игра беше различна, нова, неочаквана, изненадваща, вълнуваща и емоционално въздействаща.
Днес, разбира се, етапа в развитието на видеогейминга е друг. Днес игрите са сериозен бизнес – бизнес, който изисква максимална норма за възвращаемост на вложените средства, предприемане на минимално количество рискове и координираните усилия на стотици, понякога хиляди хора.
Но дори и днес, от време на време на пазара се появява заглавие, което изглежда като сладко-горчив носталгичен спомен от ОНЕЗИ времена. Игра, зад която не стоят нито многомилионен бюджет, нито установеното име на голямо студио, нито дори бляскави видео сцени с качеството и размаха на високобюджетна холивудска продукция.
Игри като Limbo…
Черно бял, двуизмерен декор. Никакъв текст. Никаква предистория. Никакво озвучаване с изключение на тихите звуци от взаимодействието на малкото момче без име с околния полумрак. Limbo е мистична игра. Артистично постижение със смайващи пропорции. Типично доказателство, че електронните забавления не просто могат да бъдат равни на художествените произведения като сила и метод на въздействие, а понякога дори могат и да ги засенчат.
Удивително е какво са съумели да постигнат в малкото независимо датско студио Playdead. Въпреки обезоръжаващият минимализъм на използваните от тях изразни средства, те са сътворили гейм заглавие, което докосва играча на много нива; успява не просто да го увлече, а да го трогне, да го направи съпричастен, да го изненада, смая и очарова едновременно.
Limbo разказва (макар, че това не е точна дума) историята на малко момче, което се събужда насред странна, монохромна гора без ясна идея кой е, какво прави тук и накъде отива. Изследвайки околностите то скоро разбира, че каквото и да е това място, на което е попаднал, целта му е една: да се махне колкото се може по-скоро от него!
Търсейки изход, малкият герой се натъква на много и различни препятствия, по-голямата част от които се оказват смъртоносни. Създателите на играта определят стила на геймплея й като „проба – грешка”. Ние по-скоро бихме го определили като „проба – умиране”. Без да е досадно и излишно повторяемо, „умирането” в Limbo е нещо, с което ще трябва да свикнете още в самото начало на странното пътуване, което ви очаква.
Напредвайки през пелената от приглушена светлина и непрогледни сенки, Limbo ще ви отведе до изключителният си финал – един от най-добрите игрални завършеци, на които сме били свидетели напоследък, и невероятно удовлетворителна награда сам по себе си.
Задължителна игра на всяка от трите масови гейм платформи: PC, PS3 и Xbox 360.