Жанр: Приключенска/ролева игра Година: 2013 Разработва: Klei Entertainment Издава: Klei Entertainment Платформа: PC
Всеки, играл Demon’s Souls или Dark Souls, познава онова неповторимо преживяване, което тези заглавия предлагат - напрегнатия танц между триумфа и провала, между наказанието (о, хилядите, хиляди наказания) и наградата – трудно извоювана и тъкмо затова безкрайно скъпоценна.
Тези две уникални ролеви игри на японците от From Software доскоро нямаха аналог сред съвременните гейм заглавия що се отнася до грубо и безцеремонно отношение към играча, тотален отказ на реверанси към мейнстрийм геймърите и пристрастяващ геймплей, отличаващ се с тънка, но осезаема нотка мазохизъм.
Докато не се появи едно странно заглавие, дело на малкото независимо канадско студио Klei Entertainment (Mark of the Ninja). То носи необикновеното име Don't Starve и по същество представлява приключенска (адвенчър) игра с ролеви елементи, но в действителност е нещо много повече.
Защото Don't Starve е рядка птица в средите на съвременния гейминг. Игра, която тотално отказва да ви води внимателно за ръчичка през многобройните си криволици, прощаваща провалите и предлагаща това, което някои биха нарекли "справедлив геймплей".
Защото Don't Starve е първо и преди всичко игра на оцеляване, в която основната ви цел е вашият герой да преживее нощта.
Съответно в нея ще преминавате отново и отново през един и същ цикъл. През деня, докато слънцето все още грее ярко, ще събирате каквото успеете от заобикалящия ви див пейзаж – почти всички ресурси в него са използваеми по някакъв начин, но вие трябва да решите как и за какво.
С тях ще трябва да си изработите оръжия, да укрепите лагера си и да се подготвите за изпитанието, което ви очаква, щом падне нощта. Защото тя е населена с ужасии и всички те са твърдо решени да ви видят сметката, а, вярвайте като ви казваме, всяка една от тях е по-бърза, по-силна и обикновено по-многобройна от вашия кекав герой.
Така че Don't Starve, оказва се, е игра за хора находчиви, изобретателни и много търпеливи, защото в нея смъртта е неизбежна – точно както и в много хардкор олд скуул заглавия или по-съвременни (но по-редки) примери като споменатите Demon’s Souls и Dark Souls.
Психически се подгответе, започвайки Don't Starve, че героят ви ще умре. Десетки, стотици пъти, а може би и повече. Но с всяка следваща смърт той ще се възражда по-силен, по-опитен и по-умел, защото вие ще научавате от личен опит тънкостите на Don't Starve – нейната особена система за събиране на ресурси, за крафтинг (майсторене на различни пособия, нужни за оцеляването ви), системата за трупане на опит и развитието на главния герой.
Това е и единственият начин да постигнете до подобно познание, защото в Don't Starve упътвания няма. Няма дори и кратко време за първоначално ориентиране – в мига, в който стъпите във вашата собствена версия на нейния жесток и непрощаващ грешките свят (който се генерира на случаен принцип при всяко рестартиране на играта), вие сте сами със себе си. Можете да разчитате единствено на способностите си, на бързия си ум, комбинативността си и инстинкта си за оцеляване.
В това отношение Don't Starve твърде много прилича на реалния живот и много малко на игра. А това, гарантираме ви, е причина да се влюбите в нея. Или да я намразите на мига. Зависи само от вас.