Походова стратегия
Година: 2007
Брой DVD: 1
Издател: Tri Synergy / Chaos Concept
Системни изисквания: 256 MB RAM, 1.5 Ghz CPU, 128 MB Video
Платформа: PC
Мултиплейър: Не
Дали чешкият ентусиазъм е достатъчен за възкръсването на една легенда?
Спомням си времето, когато бях малко, неуко и съвсем непрофесионално геймърче. Тогава компютрите бяха екзотичен лукс в милата ни татковина, Пентиум - съвсем ново име, а 100 мегахерцов процесор - върха на сладоледа и мокра мечта за всеки. Тогава наистина времената бяха други, игрите също. Всяка гейм концепция беше наистина нова и вълнуваща. Нямаше го това претрупване и преексплоатиране на жанровете, нито големи гейм корпорации, които да диктуват кое е комерсиално и кое е мейнстрийм. Една от игрите от този период се е запечатала много дълбоко в сърцето ми - UFO.
Едно тинейджърство по-рано
Мдам, играта се появи преди точно 14 години. И за времето си беше революционна. Адски комплексна и засукана, предлагаща в равни дози екшън, тактика и икономическа симулация. Трябваше като в типична стратегия да събирате ресурси и да развивате нови технологии (тогава лидерската позиция сред походовите стратегии се държеше от Civilization). След това да сформирате екип от смелчаци, които да спасят земята. Може би от името сте се досетили, че опасността, надвиснала над китната ни планета, не са майските бръмбари, а антихуманистично настроени извънземни. И за да е купонът пълен, след събирането на екипа можете да ги изпращате на мисии по цялото земно кълбо, където в походов режим да хванат пришълците и да им наврат високотехнологичните пушки там, дето им е най-неприятно.
Преди пет години едно чешко студио се зае с възкресяването на UFO легендата. Проектът на компанията, започнал като безплатна модификация, първоначално беше замислен с цел променяне на графиката, но впоследствие привлече вниманието върху себе си и еволюира до самостоятелна игра. На няколко пъти сериозността на чехите бе поставяна под съмнение, но ето че се справиха със задачата и UFO Extraterrestrials се пръкна на бял свят като червейче след дълъг и напоителен дъжд.
Те са малки, те са зелени, те са лоши...
Концепцията на играта не е мръднала от оригинала си. Отново има преплитане на жанровете. И отново ще строите различни сгради, с които да събирате ресурси или да изследвате и да пускате в обръщение нови технологии. И отново можете да екипирате свой собствен отбор юначаги, които пък в типично ролеви стил да трупат нива и в общи линии да задобряват след всеки успешен фрагнат иноплантянин. И отново най-интересните моменти са самите битки. Когато изпратите екипа си на мисия действието минава в походов режим. Първо цъкате вие, после лошите. Всеки действа толкова, колкото личната му мускулатура, интелект и обща бабаитщина му позволява. Като по всяко време можете да променяте оръжията си в зависимост от ситуацията и враговете пред които се изправяте.
Макар и доста приличаща на UFO: Afterlight двете игри се различават доста по сетинг и усещане. Extraterrestrials успява да пренесе със себе си онова олд скуул усещане, типично за заглавията от 90-те, което лично на мен много ми хареса. По-младите сред вас с разглезени от съвременната графика очи биха определили играта като ръбеста и с тежък геймплей, но тя винаги си е била такава. Нейните качества са другаде - в комплектността, в опцията да взимаш много и различни решения и хилядите варианти за преиграване.
Между другото - смятам да пусна нов хардуерен тренд - "Анти извънземна лопата ТМ". За всеки, който държи на своята защита от малката зелена напаст с големи очи... и иска да прекопае градината в някой по-спокоен уикенд.
Сайт: www.ufo-extraterrestrials.com