За промяната в сутрешните блокове и изчезването от ефир на две от емблематичните им лица...
Сутрешните блокове вече не са същите.
Най-напред bTV остана без Бареков и лафа “Имаме новина”, а отскоро Милен Цветков е аут от Нова телевизия.
Дали рейтингът на двата канала се е повишил след тези промени (твърди се, че да), не се наемам да твърдя. Въпросът е, че телевизиите се разделиха с две емблематични лица и жанрът навлиза в нова ера.
Милен Цветков беше човекът, който създаде така наречения сутрешен праймтайм и вкара обществено-политическия разговор в ранните часове от деня. Диалогът с драгия зрител стана явление именно благодарение на него.
Милен бе и първият водещ, наложил по-агресивен стил в интервютата, както и журналистът, който никога не се бои да каже и защити субективно мнение.
В bTV Бареков наложи не по-малко емоционален маниер, макар и с по-положителен заряд. Енергията и самочувствието, които излъчваше, плюс желанието да фабрикува новини, действаха ободряващо на сънливата публика.
Но защо тогава и Бареков, и Цветков се сбогуваха със сутрешния праймтайм?
При пловдивчанина, наричан саркастично от недоброжелатели Ники Дудука (заради някогашни изяви по чалга-партита), фамилиарниченето с политици достигна непостижими за нито един друг водещ висоти. Не става дума само за свойските разговори с Бойко Борисов.
От един момент нататък всички политически интервюта на Бареков станаха твърде “кухненски”. Заприличаха на диалози между хора, които си имат някаква своя приказка, непонятна докрай за зрителя под юргана. В желанието да покаже компетентност, водещият се превърна в съзаклятник.
Въпросът не е в това дали са верни обвиненията, че е бил финансово мотивиран от един или друг политик, за да обслужва негови интереси. Лично аз приемам, че не е вярно. Въпросът обаче е, че за голям брой зрители това наистина започна да изглежда правдоподобно.
Изваждането на Бареков от сутрешния блок е опит на bTV да върне усещането за безпристрастност и дистанцираност от политиката в студиото си. Доколко ще бъде успешен – това тепърва ще се види.
Едно е сигурно – извън оковите на “барекадата” Николай днес се чувства видимо по-добре, а новата роля – на самостоятелен медиен бос, му отива.
При Милен Цветков ситуацията е по-различна.
Той никога не е искал да демонстрира фамилиарност с политиката. Не се е изживявал и като висока камбанария с мнение от последна инстанция.
Даже напротив – заемал е предимно нихилистични позиции и винаги е бил ироничния контрапункт на всякаква демагогия в ефира.
“Ястребът Милен” обаче допусна една съществена грешка в кариерата си и не е учудващо, че старателно избягва да говори за нея в интервютата си. Става въпрос за участието му във VIP Dance миналата есен.
В танцовото шоу, замислено като апотеоз на положителните емоции, основният отрицателен герой беше дупнишката чалга-фурия Сашка Васева. Тя обаче бързо изхвърча от дансинга и ефира, а Цветков изненадващо пое нейната роля.
Чрез конфликта си с Мира Добрева, в който бе прекрачена границата на джентълменството, Милен волно или неволно се съгласи да бъде демонизиран.
Той стана Лошият на екрана, и то лош не по начина на Нед или Боби Турбото, а лош в стила на Миодраг Иванов, който вдигна още по-високо летвата на анти-кавалерството, само че в ефира на bTV и Dancing Stars 2.
Нямаше как негативният ореол, с който Цветков се сдоби покрай танцуването и мълчаливия си бойкот в това шоу, да не се пренесе и в изявите му като водещ на “Здравей, България”.
Публиката, която гледа телевизия сутрин, е особено чувствителна към ореола на водещите. Казано на професионален жаргон, към Милен се появи ясно изразена “негация” у публиката. И рейтингът на “Здравей, България” взе да се срутва.
Случи се така, че с оттеглянето си Бареков повлече крак и за Цветков. Сутрешният блок на bTV внезапно се “обективизира” и изчисти от излишна патетика.
На този фон постоянното апострофиране от Милен по Нова телевизия започна да дразни все повече хора и те все по-често превключваха на другия канал.
Има и друг аспект на еволюцията в сутрешния праймтайм. Покрай цялата тази криза, която ни тресе, публиката се умори от остро политическо и социално говорене още от 7 заранта.
Телевизиите, които по традиция са територия на по-зрялата и консервативна аудитория, се опитват да станат по-позитивни и спокойни.
А стилът на Бареков и Цветков ще се пренесе в Интернет. Тук публиката е с отдавна калени нерви и има нужда от ястреби като тях.
Автор: Георги Неделчев