След толкова много биографични филми за знайни и незнайни гении от световната история не е лесно да останеш впечатлен от този жанр. И въпреки това The Theory of Everything (Теорията на всичко) успява да остави забележима следа още при първото гледане. И то след като всички казват, че романтиката в киното е отживелица…
Лентата, разказваща за живота на физика и планетолог Стивън Хокинг преди да бъде повален от болестта на Лу Гериг, пленява с омагьосваща визия, която обаче не служи само за компенсация на други минуси като слаба актьорска игра или слаб сценарий.
Идеята за The Theory of Everything идва през 2004 г., когато сценаристът Антъни Маккартън прочита биографичната книга на бившата съпруга на Стивън Хокинг - Джейн.
В нея тя описва живота си с учения и вдъхновява Маккартън да започне да пише сценарий, по който впоследствие режисьорът Джеймс Марш започва снимките в края на 2013 г.
В актьорския състав се открояват имената на вече споменатия Еди Редмейн в главната роля и на Фелисити Джоунс като Джейн Хокинг. Двамата имат не една голяма роля зад гърба си, но именно за екранната химия помежду им в тази продукция ще се говори още дълго.
Важно е да се отбележи, че The Theory of Everything може да разочарова киноманите, които се надяват да разберат много за научната работа на Хокинг. Макар тази тема да е засегната, тя отстъпва пред романтичната любов, която пламва и се запазва с години между двамата главни герои.
Драмата привидно се фокусира върху физика от Оксфорд, но светлината на прожекторите безспорно е открадната от харизматичната Фелисити. Върху плещите на нейната героиня пада тежестта на семейния живот и неслучайно емоционалното й изпълнение й носи номинация за "Оскар" за Най-добра женска роля.
Междувременно Хокинг е и най-хубавото нещо, което се е случвало в кариерата на британския актьор Еди Редмейн досега. Рижавият чаровник от Les Miserables (Клетниците) и Pillars of the Earth (Устоите на земята) се изправи пред огромно предизвикателство, като прие такава роля - не само физически, но и психически предизвикателна.
Дори в най-незабележимите движения и мимики на лицето на актьора, обаче, зрителят улавя болката, радостта, безразличието на персонажа.
За Джеймс Марш филмът е полезен режисьорски опит, както и логична стъпка напред, тъй като до момента във филмографията си той има предимно изяви в документалния жанр.
Няма как да не направим връзка между The Theory of Everything и неговия опонент през 2014 г. - The Imitation Game (Игра на кодове). Вторият също е изключително емоционален, но залага с една идея повече на трудовете на главния си герой Алън Тюринг, който живее по същото време.
И двата филма са заснети брилянтно, като в този за Хокинг окото грабват изключително топли или студени (но по мек начин) цветове, които носят в себе си усещането за магия във всяка една сцена.
Avtora.com: Очакваме вашите коментари под статията за този филм!
The Theory of Everything несъмнено е събитие в киното за 2014 г. Любовта, с която очевидно е направена драмата, ще отвори много нови врати за целия екип, участвал в пресъздаването на историята на Стивън Хокинг. А филмовите награди, които заглавието спечели, са само блед материален израз на емоцията, която всеки е изпитал докато го гледа.