Жанр: Тактически екшън Година: 2013 Разработва: 2K Marin Издава: 2К Games Платформа: PC | Xbox 360 | PS3
Понякога дори богатите плачат. А най-добрите се провалят. Особено когато става дума за проект, който най-добре може да бъде описан с онзи знаменателен цитат от "Пътеводителя" на Адамс, който гласи: "Заповед в три подписани екземпляра, получена, върната, обжалвана, загубена, намерена, разследвана, отново загубена и накрая заровена в мек торф в продължение на три месеца и преработена в подпалки за огън."
Поначало идеята на 2K, и по точно на 2К Marin (студиото зад брилянтната BioShock серия) имаха доста добра идея за The Bureau: XCOM Declassified: игра от първо лице, ситуирана в култовата XCOM вселена, която неотдавна беше ударно съживена с невероятно добрия римейк XCOM: Enemy Unknown от Firaxis.
После обаче нещата се объркаха. Първите геймплейни кадри от играта не срещнаха одобрението на феновете и в резултат 2К предприеха рязък концептуален завой по посока на класическата XCOM схема.
На финала това, което се получи в лицето на The Bureau, е точно каквото можеше да се очаква: разочароваща каша от добри идеи, нито една от които обаче реализирана правилно и докрай.
Първият неприятен удар под кръста за всички почитатели на XCOM безспорно е историята. Тъй като действието в The Bureau се развива през 60-те години на миналия век, логично играта трябваше да разказва предисторията на култовата XCOM организация – първите сблъсъци със зловещите извънземни, довели до сформирането на това специално звено за планетарна защита.
Нищо такова обаче няма да срещнете в сюжета на Declassified – напротив. Историята тук изглежда напълно извадена от познатия ни XCOM контекст и оставя усещането по-скоро за алтернативна вселена, отколкото за нещо логическо свързано със събитията в дяволски добрия Enemy Unknown.
И понеже геймплейната концепция на The Bureau беше тотално променена в последния възможен момент, цялостното излъчване на това заглавие е на "XCOM за бедни". Иначе казано, зле реализирана и орязана версия на бруталния Enemy Unknown.
Да вземем например идеята за тактически ориентирани сражения, в които управлявате група от трима командоси (в случая Агенти) в битка срещу извънземните.
ОК, на пръв поглед тук механиката е идентична с тази на Enemy Unknown, но с тази разлика, че поради специфичната сюжетна конструкция на The Bureau един от героите (главният – Уилям Клак) просто не може да умре.
С други думи, докато в XCOM дори един или двама от командосите ви умре по време на мисия, все пак ще можете да продължите напред, в The Bureau това е невъзможно, ако загиналият е Кларк.
В резултат цялата идея за реалистично наказване на всяка тактическа грешка, която е една от запазените марки на XCOM серията, просто отива по дяволите.
Отделно – тъй като тук говорим по-скоро за тактически ориентирана игра в стила на Brothers in Arms, реално оперативната база, в която ще се връщате след всяка мисия, е просто място, където ще получите новите си задачи – нищо повече. Няма строеж на научни или производствени съоръжения, конструиране на нови оръжия и екипировка – просто нищо.
Всички по-нови и съвършени версии на въоръжението и технологиите ще получавате наготово без никакви обяснения.
На финала: това, което са сътворили от 2K Marin, само привидно прилича на XCOM игра. В действителност това е просто тактически екшън с доста проблеми, който използва елементи от XCOM вселената в опит да оправдае факта, че създателите му явно до последно не са знаели каква точно игра искат да направят.