Стефан Вълдобрев е сред малкото български артисти, които могат да се похвалят с успешни изяви в почти всички сфери на изкуството.
В актива си има издадени албуми с театрална, филмова и поп музика, както и множество роли на театралната сцена и в киното.
Стефан Вълдобрев сподели пред Avtora.com размислите си относно случващото се у нас в областта на музиката, киното и театъра.
Любомила Бучинска: Композирал сте теми за повече от 60 постановки, има ли живот театралната музика извън салоните?
Стефан Вълдобрев: Най-основното при създаването на театрална музика е тя да бъде комуникативна, да може като я чуеш да не останеш безразличен. Това е основното и аз се стремя към това - на мен не ми е трудно, а много приятно.
Tеатралната музика има живот извън салоните, защото свирим тази музика много често. И веднага си проличава дали тя може да съществува самостоятелно или не. Тя или се приема от хората или стои по-дистанцирано от тях.
.: На практика, въпреки липсата на музикален пазар у нас, Вие дори издавате албуми с театрална и филмова музика.
Стефан Вълдобрев: Издаването на албум с инструментална музика - филмова или театрална, е едно рисково начинание. Но аз поех риска, защото съм убеден в силата на това, което правя и знам, че ще си възвърна финансовите инвестиции, които съм направил, говоря само от продажби. Въпреки, че наистина няма пазар.
Но аз дори не мисля за това, защото тези албуми са нещо като визитна картичка, които остават за напред. Аз не разсъждавам като търговец. Тези албуми са дългосрочна инвестиция за бъдещето. Навсякъде, където отида по света, това ми помага по някакъв начин да се презентирам. И вследствие на това съм получил множество предложения да напиша музика за театрални представления и филми. Така, че тази инвестиция ми се е възвърнала повече от десетократно.
.: Саундтракът към "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" е наситен с фолклорни елементи, но звучи елитарно. Нужно ли е и до каква степен трябва да се комбинира фолклора с модерния звук?
Стефан Вълдобрев: Няма никаква рецепта, никаква формула. Всеки прави това, което усеща и смята, че е достойно. Аз мисля обаче, че македонците, гърците и турците правят това по възможно най-интелигентния начин на Балканите. Ние изплагиатствахме най-просташкия вариант, а именно сръбският. И се оказахме флагманите на простотията на Балканите - сърби и българи.
В най-добрия ми, според критиката, албум "Към", две трети от парчетата са на фолклорна основа. Но никой няма да го усети веднага. Говоря за песента "Едно", която е с вокала на Снежка Борисова от оркестъра на Горан Брегович, самата песен "Към", която първоначално бях измислил като партия за гъдулка за една пиеса и впоследствие стана едно от най-известните поп парчета. Песента "Тя" е на основата на "Рипни Калинке", "Как" - на една Странджанска песен.
Само че начинът, по-който представям народната музика, е моят начин, а и в края на 90-те години самата обстановка беше различна и по света и в България. Тогава духът беше на преден план. Сега, например, за нормално се приемат силиконовите устни на еди-коя си и рейтингът на еди-кой си.
Снимка: Avtora.com
.: Според вас, има ли криза на идеи в българския театър и кино?
Стефан Вълдобрев: В българския театър има всичко онова, което го има по света. Всичко е застъпено като форма. Мисля, че театърът у нас е на едно добро ниво, прави се всичко и има многообразие.
Относно киното, през последната година са излезли 15 нови български игрални филма и това е адски много. Не говорим за качеството разбира се, това всеки сам може да прецени. Обаче това натрупване неминуемо ще доведе, както и вече започна да довежда, до награди от фестивали и добър прием.
Например "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" е гледан от повече от 23 хиляди зрители. И по-голямата част от тях го приемат много добре.
Трябва да се мисли позитивно и да се работи почтено. Човек трябва да се усъвършенства, да представя идеите си, да намира начин как да достига до хората и всичко това в един момент дава резултат.
.: Какво мислите за случващото се на музикалната сцена у нас?
Стефан Вълдобрев: Криза, тотална криза. Става това, което се случи и на Бродуей. Имаше едни големи банкови корпорации, които на базата на неразумно кредитиране срутиха цялата финансова система.
Същото е и в музиката. Има 4-5 световни мейджър компании като Universal, Sony, BMG, Warner, които са толкова алчни, искат всичко да си възвърнат и буквално за месеци да се облагодетелстват от някакви певци и групи еднодневки, които те самите създават. Например Universal продуцират някакви абсолютни боклуци, искат всичко и сега и сриват музикалния пазар.
Получава се една гигантска подмяна на принципите, върху които ще се прави и издава музика въобще. И ние сме в центъра на тази трансформация, тоест в една голяма дупка или застой.
.: Въпреки това се говори за раздвижване на музикалната сцена, инвестират се повече пари в клипове и т.н.
Стефан Вълдобрев: Това няма нищо общо, тук става дума за визията, за това как ще се представи музиката. За опаковката на продукта. Но това се случва в целия свят. Това нещо е очевидно за всеки. Важно е как изглеждаш, в кое реалити ще отидеш, къде ще се направиш на маймуна, какъв PR ще си изградиш.
Снимка: Avtora.com
.: Кои, според вас, са най-ярките имена в българската музика в момента?
Стефан Вълдобрев: Имена не искам да цитирам, но ще кажа, че парадоксално, най-добрите музиканти са тези извън медиите. Определено най-добрите не са медийно застъпени. Аз съм в една паралелна реалност, която си има свои закони и те на са официалните закони на институции, правителство, мениджъри.
.: Изкарват ли се пари в тази паралелна реалност?
Стефан Вълдобрев: Доколкото имам поглед, не. Много е трудно. Всеки от тях е принуден да прави нещо друго, за да може да се поддържа във форма и да бъде толкова добър. И всеки чака момента, когато ще приключи тази пошлотия, защото тя ще свърши рано или късно. Времето си подбира хората - и в музиката, и в политиката и във всичко.
.: Наскоро Господин Господинов - Гепи каза в интервю за Avtora.com, че цитирам: "Трябва да има целенасочена политика от страна на правителството и музикалното изкуство трябва да бъде подкрепяно".
Стефан Вълдобрев: Не съм съгласен с това. Държавата няма нищо общо с това. Държавата няма нищо общо с поп музиката и въобще с рок енд рол музиката.
Трябва да има продуценти, които да развиват този бизнес от - до и да мислят в перспектива от 10 години, а не в перспектива от 6 месеца. Защото този, който мисли за 6 месеца напред, той се съобразява с моментните изисквания и виждаме до къде води това.
От друга страна трябва да съществува и необходимост от такава музика, да има публика. Само че ежедневно хората са подложени на промиване на мозъци от телевизии и вестници, които се занимават само с това - да моделират не граждани, а някакво стадо.
.: Какво мислите за конкурса "Евровизия" и победата на Красимир Аврамов?
Стефан Вълдобрев: Нямам никакво отношение към конкурса "Евровизия" по принцип. Мисля, че поне от 20 години насам това е много долнопробен конкурс, на който никой по света не обръща внимание и единствените, които се занимават толкова много с него, са България, Босна и Херцеговина и Молдова. За да могат да отидат, да веят байряци там и да го приемат като Олимпиада.
Снимка: Avtora.com
.: Според вас, форматът Music Idol правилен подход ли е за създаване на нови изпълнители?
Стефан Вълдобрев: Към днешна дата - да, защото няма друг подход. Генерално - не. Тоест, те така си го направиха и като казвам "те", имам предвид големите мейджър компании. Ферма за отглеждане на супер талантливи деца, които да използват за една година и след това да изоставят. Аз мисля, че талантите трябва много да внимават и да не се поддават на манипулации.
Това, което им липсва и не разбират е, че поп и рок музиката не е само да пееш страхотно. Това е само половината, другата половина е, че трябва да има какво да кажат. Една песен трябва да бъде послание, а не само забавление. И тогава ще бъдат много по-силни.
Това, което големите компании успяха да направят през последните години, е да премахнат тази втора половина повсеместно. Защото на тях не им трябват лидери, хора със собствено мнение и собствени последователи и почитатели.
.: Като казахте лидери, в този смисъл много от днешните изпълнители залагат на платената ротация на свои парчета по радио и тв програмите.
Стефан Вълдобрев: На мен не ми се е налагало и второ не съм допускал, че това е възможно. В началото на края на телевизия ММ през 2000 г. те напечатаха гланцирани листи, като менюта в ресторантите, на които имаше тарифа за ротация. За ротация от три пъти на ден - колко, в праймтайма - колко, за куикстарт - колко и т.н. И в началото ние изпълнителите помислихме, че някой си е направил лоша шега. После разбрахме, че не е лоша шега и както виждате, телевизия ММ е до никъде.
Мисля, че всякакви такива начинания са кратковременни и носят кратковременни ползи. Други неща са много по-важни - духът и мисълта. Този подход е до време.
.: И накрая, от скоро за концерти се представяте като формацията "Стефан Вълдобрев и Националният отбор". Има ли място Димитър Бербатов в Националния отбор на Стефан Вълдобрев?
Стефан Вълдобрев: Много харесвам Димитър Бербатов. Мисля, че е много важно България да има такъв футболен идол - симпатичен, възпитан и интелигентен. Много повече, отколкото предишния идол на България Христо Стоичков, който те караше да изчервяваш от срам.
Музикантите, които са в групата, са националите на България. Винаги съм се чудел как да ги представям, когато свирим заедно. Те безспорно са едни от най-добрите в България и всички са централни нападатели със своите инструменти.