От известно време насам Valve са се заели да ни убедят, че конзолите не са чак толкова уникални и незаменими. Или поне че преднината, която имат пред добрата стара РС платформа, лесно може да бъде стопена – стига да има необходимото желание.
Нека обобщим накратко основните плюсове, които фиксираният хардуер на поредния Xbox или PlayStation има пред едно РС. На първо място – цената. Тъй като конзолите традиционно се субсидират от компаниите, които ги предлагат (т. е. продават се на или под себестойност), те са значително по-евтини от повечето РС конфигурации.
Второ – по-достъпното гейминг преживяване. Фиксираният хардуер означава значително по-малко проблеми, свързани с хардуерни и софтуерни несъвместимости, грижи с драйвери, допълнителни програми и прочее.
Трето – повече компактност (а.к.а. living room експириънс) – обичайното място на конзолата е под телевизора в хола, а на РС на бюрото в работния кабинет или офиса.
От години различни компании, чийто бизнес е пряко или косвено свързан с видео игрите, обещават, че ще решат тези проблеми. Неотдавна голяма част от тях дори бяха обединени в консорциум, известен с гръмкото име PC Gaming Alliance, чиято цел (поне на теория) беше "спасяването" на РС гейминга и връщане на РС на полагащото му се място като водеща игрална платформа.
Предвид факта, че ключови фигури в това обединение бяха Microsoft, AMD и Nvidia (корпорации, които през последните няколко години генерират солидни приходи от конзолния пазар), едва ли е изненада фактът, че прословутият РС Gaming Alliance не направи нищо (или почти нищо) за постигане на иначе доста амбициозните си цели.
Същевременно една друга компания бавно и полека, без помпозни обещания и фанфари, целенасочено работеше в посоката, в която уж трябваше да работи споменатият консорциум.
За това време Valve с тяхната Steam услуга постигна много и, трябва да признаем, с относително малко средства. Успя да голяма степен да стандартизира РС гейминга, да улесни достъпа до игралните заглавия и да направи първата крачка към осигуряване на прословутия "living room experience" за РС платформата.
Сега Valve са готови за следващата логична стъпка в тази посока и неотдавна компанията обяви първия етап от предстоящото разширяване на Steam вселената – SteamOS.
Зад това наименование се крие нова, напълно безплатна Linux базирана операционна система, натоварена с много и интересни обещания.
От известно време Valve целенасочено работят за разбиване на Microsoft монопола в сферата на РС видео игрите, стимулирайки разработчиците, публикуващи заглавията си в Steam, да предлагат версии освен за Windows и за Linux. SteamOS е още една крачка в тази посока.
Като алтернатива на Windows SteamOS ще разчита на четири основни уникални функции. Тя ще позволява така нареченото семейно споделяне, т. е. възможност няколко члена от едно семейство да използват един и същ Steam акаунт, за да играят различни заглавия, като прогресът на всеки играч ще се съхранява отделно.
SteamOS ще позволи и поточно предаване на игрално и мултимедийно съдържание от РС система, работеща под нейно управление, до всеки телевизор в дома ви.
Освен това тя ще разшири обхвата на мрежата на Steam, добавяйки към нея видео (филмово) и музикално съдържание по модела на Xbox Live.
На финала - SteamOS ще осигури повече и по-гъвкави възможности за родителски контрол.
По този начин новата ОС на Valve безспорно ще реши два от най-ключовите проблеми на РС като гейминг платформа – съвместимостта и лекотата на употреба.
Какво се случва обаче с ценовия фактор? Тук нещата все още са в сферата на спекулациите, но е сигурно едно: тепърва ще очакваме анонси на Valve в това отношение. Всъщност на сайта, промотиращ очакваното разширение на Steam вселената, предстои отключването на още две нови секции. Първата от тях касаеше SteamOS.
За втората лесно може да се предположи, че вероятно ще е свързана със SteamBox – устройство, около което се шуми от известно време.
То ще представлява един вид РС конзола, т. е. повече или по-малко стандартен РС хардуер, който явно ще работи под управлението на SteamOS. SteamBox вероятно ще реши и втория ключов проблем на РС – високата цена на първоначално придобиване, елиминирайки още едно преимущество на конзолите.
Интересно с какво ще е свързан третият от задаващите се анонси? Може би с евентуалната комбинация от SteamOS и SteamBox? Ще разберем към края на седмицата.