Жанр: Реалновремева стратегия Година: 2013 Разработва: Blizzard Entertainment Издава: Activision Платформа: PC
Както се казва: "Нова година – нов StarCraft". Напоследък Blizzard издигнаха до нови висоти изкуството да се правят скандално много пари буквално от нищо и без съмнение уникалният маркетингов модел на "вечната" им реалновремева стратегическа серия е сред най-ярките доказателства за това.
Преди да направим кратък преглед на новостите, който поредният (втори) планиран експанжън внася в добре познатата ни StarCraft II формула, едно малко, но съществено уточнение. Heart of the Swarm към настоящия момент се предлага на "скромната" цена от 79,95 лв. Иначе казано – струва горе-долу колкото всяка друга САМОСТОЯТЕЛНА РС игра.
Да оставим за момент леко грубия факт, че тук говорим за РАЗШИРЕНИЕ, продаващо се на цената на цяла отделна игра. При Heart of the Swarm има и друга уловка – за да можете да го инсталирате, задължително ще ви трябва и предната част на играта – Wings of Liberty. Чиято цена между впрочем в момента е НАМАЛЕНА и възлиза на около 40 лв.
Математиката оставяме на вас. Както, разбира се, и преценката дали си струва.
Реално това, което получавате с новия експанжън, са една допълнителна солова кампания с около 20 мисии, въртящи се около героинята (или по-точно антигероинята) Сара Керигън. Тук събитията следват плътно историята, с която завърши Wings of Liberty.
Джим Рейнър, надявайки се, че най-после е спасил Керигън от зелената прегръдка на Зъргския рояк, отвежда любимата си в тайна изследователска база. Кралицата на остриетата обаче има други планове и няма никакво намерение да се откаже от личната си вендета срещу Император Менгск.
Така че в крайна сметка самостоятелната кампания в Heart of the Swarm ще ви направи свидетели на второто възнесение на Керигън, на това как тя обединява Зергските рояци един по един, а с всяка следваща мисия нейната мощ расте.
Всъщност това е и основният мотив в геймплейната концепция на това разширение. Докато в Wings of Liberty нещата се въртяха около по-класическия RTS модел, свързан с микромениджмънт на базата и стратегическо управление на големи групи от мощни бойни единици, в Heart of the Swarm темпото е малко по-различно.
Тук основният фокус е именно Керигън, която малко след старта на кампанията постепенно започва да набира мощ и към средата й е вече толкова силна фигура, че пости всяка мисия, която следва, е концентрирана около тактическото използване на многобройните й смъртоносни умения.
При все че с развитието на сюжета Зърг расата също търпи еволюция, получава нови бойни ъпгрейди и единици, в наистина ключовите мисии те играят сравнително периферна роля.
Реално страничните задачи, които представляват вид "тестов полигон" именно за новите бойни юнити и техните умения, изглеждат по-скоро като изкуствена добавка в кампанията, не допринасят с почти нищо за основния разказ и накъсват темпото на историята.
Разбира се, в мултиплеър нещата далеч не стоят по този начин. Извън отъпканите и добре планирани скриптирани мисии на соловата кампания нещата вече придобиват съвършено различно звучене, а новите умения/бойни единици получават шанса да се разгърнат максимално добре и да блеснат.
Очаквано всяка от расите получава нови попълнения – Тераните например се сдобиват с така наречените "widow mines" – дистанционно управляеми мини, способни да атакуват наземни и въздушни цели от прикритие. Протосите пък могат да се похвалят с два нови кораба за и без друго внушителната им звездна флотилия.
Зъргите също не са забравени (а и няма как, след като те са звездите в това ново Heart of the Swarm шоу). Особено интересен дебют прави техният Swarm Host – наземна единица, споделяща някои общи черти с бойните крайцери на Протосите.
Тя представлява нещо средно между танк и подвижна установка за транспортиране на по-малки бойни единици. Интересното при нея е, че тя е по-полезна в отбрана, отколкото при офанзива, което е новост в обичайните Зърг тактики, базиращи се най-често на светкавични атаки.
Като цяло Heart of the Swarm e отлично допълнение, предлагащо щедри дози от високото геймплейно и визуално качество на продукцията, характерни и очаквани от Blizzard Entertainment.
На този фронт реално няма място за забележки. Виж, по отношение ценовата политика на студиото... Там има доста какво да се желае.
Така че, на финала – ако сте истински дай хард запален Blizzard/StarCraft фен, доста високата цена на това разширение няма да ви спре. Вие вече вероятно притежавате предната част на играта и няма да ви се наложи тепърва да я закупувате, за да играете Heart of the Swarm.
За всички останали – това разширение е чудесно допълнение, но преценете дали си струва – особено предвид факта, че третата Протос кампания вероятно ще е на същата цена и ще изисква поне една от предходните части (а нищо чудно и двете в комплект).