Днешната премиера на постановката "Оръжията и човекът", режисирана от Джон Малкович, предизвика невиждани безредици пред Народния театър "Иван Вазов". Протестиращи нападнаха директора театъра Васил Василев.
Стотици граждани са обградили входа на културната институция и не допускат зрителите, които са си закупили билет, да влязат в залата. Представлението трябваше да започне от 19:00 ч. тази вечер, но към момента все още не е започнало. От театъра обаче обявиха, че то все пак ще бъде изиграно, макар и по-късно и пред малка публика - едва около 50 души, които са успели да влязат в театъра преди протеста.
Стигнало се е до сбиване между хора с билети и протестиращи пред главния ход на театъра, съобщават очевидци. Междувременно директорът на Народния театър се опита да успокои протестиращите, но едва не беше линчуван. "Имаме световно събитие, не можем да бъдем винаги някакви комплексари" - коментира той пред медии по-късно.
Гражданите, които протестират тази вечер, имат възражения против съдържанието на пиесата "Оръжията и човекът" която холивудската звезда Джон Малкович е избрал да постави на българска сцена. Творбата на Бърнард Шоу представлява антивоенна комедия, поставена за пръв път в края на 19. век в Лондон. Действието се развива в България и представлява "едно от най-известните комични изображения на България и Балканите", информира "Дойче веле". Според протестиращите хуморът отива далеч зад безобидните шеги и всъщност представлява откровена обида на българския народ, включително и на българските герои, които се бият героично в битката при Сливница. Именно върху този исторически момент е изграден сюжетът на постановката. Особено неприемливо според протестиращите е това, че авторът представя българските войници като страхливи и недостойни, а българите - като хора, които се къпят веднъж в живота си и не четат.
Още миналата седмица Съюзът на българските писатели, български общественици и организации в чужбина призоваха ръководството на Народния театър да отмени постановката. Освен плакати с надпис "оставка", протестиращите са започнали петиция за сваляне на постановката от сцена.
Изненадващо, министърът на културата Найден Тодоров коментира случая като направи неочакван и до голяма степен нелогичен паралел с класически български произведения. "Да ви прочета текстовете от тази пиеса, които са проблемни, и да ги сравним с текстове от "Криворазбраната цивилизация" или от "Бай Ганьо". Защото това означава, че трябва да забраним Добри Войников и Алеко Константинов", заяви той. Според него свалянето на пиесата е равнозначно на цензура.
Режисьорът Джон Малкович запази хладнокръвие. От полупразния салон той каза пред медии: "Благодаря ви за присъствието в залата. Ще изчакаме още малко, за да могат всички да влязат".
А ето и какво гласи официална позиция на Народния театър, разпратена до българските медии по повод премиерата:
"Уважаеми гости, колеги и защитници на изкуствата,
Намираме се на важен кръстопът. Нашата предстояща продукция на „Оръжията и човекът“, режисирана от Джон Малкович, е обект на несправедлива и необоснована атака: безпочвени обвинения твърдят, че нашата интерпретация на класическата пиеса на Бърнард Шоу обижда българския народ. Тази кампания, водена от цензура и тревожно пренебрежение към свободата в изкуството, цели не само да осуети премиерата, но и да опетни репутацията на целия творчески екип и да поиска оставката на директора на театъра Васил Василев.
В дните преди тази важна премиера се изправихме пред вълна от заплахи и изпълнени с омраза съобщения. Групи в социалните мрежи се мобилизираха, призовавайки за публично отмъщение срещу участващите артисти, опитвайки се да разкрият лична информация, да вандализират нашите рекламни материали – билбордът пред театъра беше облепен с искания за сваляне на пиесата, депортиране на Джон Малкович и уволнение на Васил Василев.
Някои от тези групи заплашват да прекъснат премиерата и да нахлуят в театъра.
Тези действия не са изолирани – те са движени от надигащите се ултранационалистически фракции в България. Тези групи обвиняват нашето художествено творчество – изцяло художествен и въображаем проект, в прокарване на геополитически дневен ред, който обижда нашата нация и нейната армия. Техните безпочвени твърдения и акции с цел сплашване вече достигнаха до тормоз на членовете на екипа на обществени места.
Трябва да признаем сериозността на тази ситуация. В една демократична европейска държава не трябва да има толерантност към подобна цензура и сплашване. Това е решителен момент за Европа да заеме позиция и да отхвърли опасния възход на ултранационалистически движения, които се стремят да заглушат творческите гласове и да разрушат нашите културни основи.
Ние в театъра сме твърдо решени да защитаваме свободата в изкуството, но не можем да го направим сами. Спешно призоваваме нашите европейски колеги да застанат до нас, да защитят автономията в изкуството и да отстояват свободата на изразяване, за да остане гласът на творчеството силен срещу онези, които искат да го заглушат".
Събралите се наричат искащите да гледат постановката "предатели", а някои дори заплашват със саморазправа.
Битката при Сливница, но омаловажава героичната победа на българите и поставя акцент върху детайли от българския бит".
Стотици граждани са обградили входа на културната институция и не допускат зрителите, които са си закупили билет, да влязат в залата. Представлението трябваше да започне от 19:00 ч. тази вечер, но към момента все още не е започнало. От театъра обаче обявиха, че то все пак ще бъде изиграно, макар и по-късно и пред малка публика - едва около 50 души, които са успели да влязат в театъра преди протеста.
Стигнало се е до сбиване между хора с билети и протестиращи пред главния ход на театъра, съобщават очевидци. Междувременно директорът на Народния театър се опита да успокои протестиращите, но едва не беше линчуван. "Имаме световно събитие, не можем да бъдем винаги някакви комплексари" - коментира той пред медии по-късно.
Гражданите, които протестират тази вечер, имат възражения против съдържанието на пиесата "Оръжията и човекът" която холивудската звезда Джон Малкович е избрал да постави на българска сцена. Творбата на Бърнард Шоу представлява антивоенна комедия, поставена за пръв път в края на 19. век в Лондон. Действието се развива в България и представлява "едно от най-известните комични изображения на България и Балканите", информира "Дойче веле". Според протестиращите хуморът отива далеч зад безобидните шеги и всъщност представлява откровена обида на българския народ, включително и на българските герои, които се бият героично в битката при Сливница. Именно върху този исторически момент е изграден сюжетът на постановката. Особено неприемливо според протестиращите е това, че авторът представя българските войници като страхливи и недостойни, а българите - като хора, които се къпят веднъж в живота си и не четат.
Още миналата седмица Съюзът на българските писатели, български общественици и организации в чужбина призоваха ръководството на Народния театър да отмени постановката. Освен плакати с надпис "оставка", протестиращите са започнали петиция за сваляне на постановката от сцена.
Изненадващо, министърът на културата Найден Тодоров коментира случая като направи неочакван и до голяма степен нелогичен паралел с класически български произведения. "Да ви прочета текстовете от тази пиеса, които са проблемни, и да ги сравним с текстове от "Криворазбраната цивилизация" или от "Бай Ганьо". Защото това означава, че трябва да забраним Добри Войников и Алеко Константинов", заяви той. Според него свалянето на пиесата е равнозначно на цензура.
Режисьорът Джон Малкович запази хладнокръвие. От полупразния салон той каза пред медии: "Благодаря ви за присъствието в залата. Ще изчакаме още малко, за да могат всички да влязат".
А ето и какво гласи официална позиция на Народния театър, разпратена до българските медии по повод премиерата:
"Уважаеми гости, колеги и защитници на изкуствата,
Намираме се на важен кръстопът. Нашата предстояща продукция на „Оръжията и човекът“, режисирана от Джон Малкович, е обект на несправедлива и необоснована атака: безпочвени обвинения твърдят, че нашата интерпретация на класическата пиеса на Бърнард Шоу обижда българския народ. Тази кампания, водена от цензура и тревожно пренебрежение към свободата в изкуството, цели не само да осуети премиерата, но и да опетни репутацията на целия творчески екип и да поиска оставката на директора на театъра Васил Василев.
В дните преди тази важна премиера се изправихме пред вълна от заплахи и изпълнени с омраза съобщения. Групи в социалните мрежи се мобилизираха, призовавайки за публично отмъщение срещу участващите артисти, опитвайки се да разкрият лична информация, да вандализират нашите рекламни материали – билбордът пред театъра беше облепен с искания за сваляне на пиесата, депортиране на Джон Малкович и уволнение на Васил Василев.
Някои от тези групи заплашват да прекъснат премиерата и да нахлуят в театъра.
Тези действия не са изолирани – те са движени от надигащите се ултранационалистически фракции в България. Тези групи обвиняват нашето художествено творчество – изцяло художествен и въображаем проект, в прокарване на геополитически дневен ред, който обижда нашата нация и нейната армия. Техните безпочвени твърдения и акции с цел сплашване вече достигнаха до тормоз на членовете на екипа на обществени места.
Трябва да признаем сериозността на тази ситуация. В една демократична европейска държава не трябва да има толерантност към подобна цензура и сплашване. Това е решителен момент за Европа да заеме позиция и да отхвърли опасния възход на ултранационалистически движения, които се стремят да заглушат творческите гласове и да разрушат нашите културни основи.
Ние в театъра сме твърдо решени да защитаваме свободата в изкуството, но не можем да го направим сами. Спешно призоваваме нашите европейски колеги да застанат до нас, да защитят автономията в изкуството и да отстояват свободата на изразяване, за да остане гласът на творчеството силен срещу онези, които искат да го заглушат".
Събралите се наричат искащите да гледат постановката "предатели", а някои дори заплашват със саморазправа.
Битката при Сливница, но омаловажава героичната победа на българите и поставя акцент върху детайли от българския бит".