Въпреки че от първите опити за триизмерно (3D) кино вече е изминал повече от един век (1903 г. - "L'Arrivée du Train" на братя Люмиер), масовото разпространение на триизмерни филми тепърва предстои. Нещо повече - в 3D е надеждата за спасение на индустрията от нарастващата незаинтересованост на потребителите.
На конференция на щатските медии режисьорът носител на Oscar Джеймс Камерън (James Cameron) каза, че Холивуд трябва да изкарват повече 3D филми, за да накара публиката да се завърне в киносалоните и бъдат подрязани крилата на пиратията. Самият той обяви намерението си за 3D римейк на своя мега хит "Титаник".
Камерън описва този формат, който в модерния си вид съществува и се развива от 80-те години насам с появата на IMAX (Image Maximum) - технология за прожекция на филми на много по-висока резолюция от стандартната - като "могъщо преживяване", който може да бъде използвано както при създаването на бъдещи продукции, така и за освежаване на кино класики.
За да е още по-изразителен, режисьорът заяви, че не смята да прави филми, "които хората да гледат на мобилните си телефони. Не искам внушителните, поразяващи с визия и покоряващи с въздействието си филми, създадени за голям екран, да останат в миналото."
Вече са анонсирани няколко предстоящи заглавия, които ще използват 3D съвместими методики. Това е римейкът на "Пътешествието до центъра на земята" по романа на Жул Верн, филмиран многкратно в това число и за малкия екран (продукцията на Hallmark, например). Лентата ще бъде заснета на живо, но с така наречените "стереографски" видеокамери.
Робърт Земекис (Robert Zemeckis) също е предпочел 3D техниката за своя нов проект "Beowulf", докато компютърната анимация на Walt Disney "Meet the Robinsons", която по план трябва да бъде издадена наесен, просто ще бъде прожектирана в 3D. До премиерата й от Disney се надяват в щатите да бъдат инсталирани 750 нови Digital 3-D съоражения.
Джордж Лукас (George Lucas) също оповести плановете си да преиздаде в този формат култовата си поредица "Междузвездни войни" идната година, отбелязвайки 30 години от създаването й. Както и новозеландският носител на Oscar Питър Джаксън (Peter Jackson), който споделя подобни идеи за своя "Кинг Конг", който за негово съжаление е едно от доказателствата за оредяването на публиката в киносалоните и далеч не постигна прогнозираната касовост, заради която при създаването на филма беше надхвърлен бюджет от 200 млн. долара.
На среща на Националната асоциация на разпротстранителите на дигитални филми в Лас Вегас в отговор на притеснителната статистика за спада на продажбата на билети за киносалоните и бума на пиратията, отново Камерън заяви, че според него филмовата индустрия "трябва да отвърне на удара по-категорично, да стане по-бляскава и да не допуска да отслабне и накрая загине".
Цифрите за 2005 г., онагледяващи състоянието на междунарония боксофис според Motion Picture Association of America, сочат че през изминалата година приходите от посещаемост на киносалоните по земното кълбо са спаднали с 9 процента в сравнение с 2004 г. Само 4 филма са генерирали приходи от над $300 млн. извън САЩ, срещу 7 такива заглавия за 2004 г.