Когато Ридли Скот (Ridley Scott) обяви новината, че ще се завърне към sci-fi жанра след толкова години, новината развълнува цялото кино-общество. Режисьорът е създател на две от най-запомнящите се класики – "Пришълецът" (Alien) и "Блейд Рънър" (Blade Runner). Макар вторият да остава в сянката на друга sci-fi лента с Харисън Форд (Harrison Ford) – безсмъртните "Междузвездни войни" (Star Wars), то първият е сред филмите-институции в киното изобщо.
Макар за самия сюжет да не се разкриваше много, режисьорът даде да разберем, че действията ще се развиват в същата вселена както и в "Пришълецът" от 1979 г. С наближаване на премиерата рекламната кампания ставаше все по-мащабна, а надеждите все по-големи. С очакванията обаче, идва и рискът от разочарование.
Сравненията с първото отроче на Ридли Скот, в което главната роля беше изиграна от Сигорни Уийвър (Sigourney Weaver), са абсолютно неизбежни. Историята този път се съсредоточава върху станалия емблематичен със своята загадъчност "космически жокей" (space jockey), когото видяхме в началото на "Пришълецът". Именно тази мистерия, която беше заложена в епизодичното му появяване в класиката е основният двигател, който мотивира Скот да развие историята в друга насока.
За разлика от предшественика си "Прометей" (Prometheus) разчита на стабилна предистория, която режисьорът развива не само във филма, а и в рекламната камапния за него. След множество разкопки по цялата Земя, група учени се натъкват на знаци, водещи началото си десетки хиляди години назад, които подсказват за наличието на разумен живот в далечния космос. Корабът "Прометей" и неговия екипаж, в който са и въпросните учени, са изпратени чрез финансиране от голяма корпорация, да изследват намерената планета. Макар да намират това, което търсят, те постепенно осъзнават, че това е най-голямата им грешка.
Именно сценарият обаче се оказва Ахилесовата пета на филма. Въпреки идеята да съдържа много потенциал в себе си, в творението на Деймън Линделоф (Damon Lindelof) личат големи пробойни. При едно добро начало, с напредване на времето лентата забързва все повече, като някои места остават необяснени и без определена логика.
При все това, филмът успява да компенсира не толкова добре изработения сценарий с други свои качества. На първо място е актьорският състав. Събирайки някои от най-талантливите актьори на Холивуд, "Прометей" може да се похвали със страхотна игра и интересни персонажи. Светлината на прожекторите открадват Майкъл Фасбендер (Michael Fassbender), Нуми Рапас (Noomi Rapace) и Чарлийз Терон (Charlize Teron). Фасбендер, който играе андроида Дейвид се справя брилянтно с ролята, въпреки че действията на героя му са на моменти неизяснени. Макар да влиза в обувките на Йън Холм (Ian Holm), който изигра андроид в "Пришълецът", той успява да се представи на ниво, като на моменти зрителите биха се зачудили дали наистина не е робот.
Нуми Рапас е в ролята на изследователката Елизабет Шоу, която е подобна на тази на Сигурни Уийвър. Въпреки че са доста различни като характери, двете героини са силни и успяват да завъртят основната история около себе си.
Друг не по-малко важен фактор за доброто представяне на "Прометей" е визията. Тук никой не може да отрече, че Ридли Скот е свършил брилянтна работа. От тази гледна точка филмът определено си заслужава да се гледа на широк екран.
Проблемът в случая е, че въпреки наличието на страхотна технология, с каквато режисьорът не разполага в "Пришълецът", "Прометей" не успява да постигне атмосферата, характерна за предшественика му.
Цялостно Prometheus е добра sci-fi продукция, но нищо повече. За име като Ридли Скот, който се е превърнал в институция в киното, очакванията бяха невероятно големи. От една страна филмът ще е сравнително разочарование за феновете му, които очакваха "Пришълецът" в 21-ви век, а не го получиха. От друга страна хората, които не са запознати с митологията на поредицата, не биха могли да оценят потенциала, който има подобна продукция. Така "Прометей" остава някъде по средата, като остава далеч от шедьовъра от 1979 г.
Въпреки всичко успехът, който филмът несъмнено ще постигне, по думите на Ридли Скот, ще доведе до продължения на историята, което ще му даде възможност да преосмисли грешките си и да ги поправи, а дотогава остава да прибавим "Прометей" към останалите части от поредицата и да се наслаждаваме на тематичен филмов маратон, докато чакаме.