Жанр: пъзел/платформър Година: 2011 Разработва: Valve Corporation Издава: Valve Corporation Платформа: PS3 | X360 | PC |
Първият Portal беше рядък взрив на креативна оригиналност. Стартирала като малък, страничен проект за пъзел базиран екшън от първо лице, играта привлече толкова много и интензивно внимание върху себе си, че три години по-късно се сдоби с пълноценно продължение.
Естествено, злите езици през цялото време твърдяха, че сама по себе си идеята на Portal не изисква допълнително развитие, че всеки опит за допълване и разширяване ще се възприеме просто като удължена версия на оригинала, опитваща се да изкара още малко пари на негов гръб.
Но всички тези мрачни прогнози пропуснаха една много важна част от уравнението, а именно уникалният, творчески талант на момчетата и момичетата от Valve Corporation. Талант, който никога не се е плашил от предизвикателствата и винаги е готов да вдигне хвърлената ръкавица и да зашлеви с нея противника си през лицето.
Резултатът е на лице: Portal 2 е всичко друго, но не и механично продължение на неповторимият си предшественик. Той в повече от него във всяко едно отношение.
Играта отново ще ви срещне с демоничния робот GLaDOS, както и цял куп добре познати ви персонажи като например симпатягата Wtheatley, който отново ще бъде вашият гид за имагинерният свят на Aperture в самото начало на Portal 2.
Това, което най-силно впечатлява в тази втора част е несъмненото внимание към детайла, за което всеки фен на Valve ще ви каже, че е нещо като запазена марка на студиото. Нещо повече – тук акцентът върху историята и развитието на главния герой (Chell) е доста по-сериозен. Portal 2 хвърля много повече светлина както върху произхода на мистериозната Aperture Science Facility, така и върху произхода на героите, опитва се да отговори далеч по пълно от оригинала на въпроси от вида: „Кой, кой е и за какво се бори тук?”
Основното ви, по липса на друг, по-подходящ термин, ще го нарека оръжие, отново ще е т.нар. portal gun – устройство, с чиято помощ ще можете да създавате пространствени портали и да манипулирате предмети из нивата. Възможностите му тук са още по-големи, отколкото в първият Portal – сега например той може да свързва два портала, през които да преминете едновременно вие (вашият герой) и случайно избран предмет.
Самите пъзели са не по-малко находчиви и оригинални. Някои, разбира се, са по-лесни от други и решението им е очевидно, но други са с характер на истинска главоблъсканица и са доста предизвикателни. Добавеният режим за кооперативна игра е изключително забавна екстра и прибавя едно цяло ново измерение към идеите на соловата кампания.
В крайна сметка това, което Valve ни поднасят в опаковката на едно продължение, се оказва една изключително смела, дръзка игра от новаторски тип – незабравимо преживяване, към което ще се връщате отново и отново.