PlayStation Move – реална конкуренция на Natal или леко подобрен Wii контролер?

Pinterest LinkedIn +

Ако има нещо, което Nintendo Wii промени завинаги, то това е нишата, в която попадаха видеоигрите до преди началото на тази генерация конзоли.

Въпреки че видео игрите са огромен бизнес, който успешно се съревновава с кино и музикалната индустрия, потребителите на хардуера, който ги възпроизвежда, беше всеки друг, но не и стандартният, нормален човек, който всеки ден отива до близката бакалия да си закупи хляб и две кисели млека и X всекидневник.


Вляво: PlayStation Move; Вдясно: контролерът на Wii

С Wii Nintendo успя да привлече всички. Баби, дядовци, лели, чичовци, бащи, майки, деца – абсолютно всички! Успя също така да натрие носовете на гиганти като Microsoft и Sony, които отново заложиха основно на стандартния, добре познат на по-старите играчи гейминг.

Nintendo привлече масовия потребител чрез нов вид управление и усещане от играенето на видеоигри чрез контролер, който улавя движенията на играещия. Такъв, в който почти всички първоначално се съмняваха, че ще успее да се наложи или че ще изпълнява действително качествено предназначението си.

След като се наложи MS и Sony да се борят за второто място тази конзолна генерация, двата гиганта решиха да изпробват варианта също да се доверят на моушън контролерите, естествено като представят продукти, които да бъдат поне едно техническо стъпало нагоре спрямо предложението на Nintendo за Wii. След като преди известно време публикувахме материал, който описва моушън устройството на Microsoft с кодово име Natal, сега е ред да видим какво ще предложи и конкуренцията от Sony.


На изминалата Game Developers Conference 2010 японския електронен гигант най-накрая разкри почти финален вариант на своя контролер, точно име и ориентировъчна цена.
Името на новото устройство е Move и въпросното поне за Европейския и щатски пазар звучи повече от убедително предвид възможностите му.

Чисто концептуално Move контролерът е следващото стъпало в развитието на уреда за управление при Nintendo Wii. От Sony са копирали не само визуално предложението на Nintendo, но и цялостната структура на управление и интерфейс.

Не са един и двама западните критици, които обвиниха открито Sony, че са копирали идеята на своя японски конкурент почти дословно. Аз от своя страна ще допълня, че Move определено има доста общи черви с Wii моута, но на практика се явява следващата еволюция в развитието на моушън технологиите от подобен характер. На практика разликите между Move и Wii моута ще бъдат като тези между PS3 и Wii на хардуерно ниво.

Дизайн:

Дизайнът на Move прилича доста на този, присъщ на Wii контролера, но все пак има някои нововъведения, които заслужават споменаване. Като например топката, която ще стои в горната част на новото предложение за контрол от страна на Sony. Въпросната обаче не е просто дизайнерска приумица, на която да се радват дечицата.

Топката си има специално предназначение, за което ще поговоря малко по-надолу. Иначе материалът, който е използван при изработката, е същият като този, от който е изработен Dual Shock 3 (стандартния контролер на PS3). Бутоните, ди-падът и аналоговият стик също.

Характеристики:

PlayStation Move ще бъде 3D моушън контролер, който за разлика от уреда за управление на Wii ще може да улавя движенията на играещия в три измерения. За постигането на това Move ще се възползва и от услугите на камерата на PS3 - PlayStation Eye.

Последната ще играе ролята на сензора, чрез който работи контролерът за Wii. Смешноватата топка на контролера, която по мое скромно мнение тепърва ще предизвика доста шеги по адрес на Sony, играе ролята на датчик, който ще отчита на какво разстояние от камерата се намира играчът.

 

Топката ще свети във всички цветове на дъгата в зависимост от позицията на играещия. Не на последно място от Sony заявяват, че промяната на цвета на „мехура” ще оказва влияние и при самите игри.

На GDC2010 обаче все още нито един от разработваните софтуерни продукти не се възползваше от услугите на топката. Голям плюс за Move и крайния потребител ще бъде наличието на презареждаема батерия (ала GSM батериите и DualShock 3) спрямо стандартните ААА батерии, използвани при Wii.

Не малък плюс ще бъде и реакцията на контролера. От Sony ни увещават, че времето за реакция ще бъде същото като при DualShock 3. Тест - една милисекунда. На практика незабележимо за нормално човешко око забавяне. Move ще си комуникира с конзолата посредством Bluetooth, а до четири устройства ще се поддържат едновременно. Move ще поддържа и вибрация.
 

Подконтролер:

Подобно на Wii и Move ще си има продължение, което на този етап официално се нарича просто подконтролер (при Wii въпросното устройство е кръстено Нънчук). Подкронтролерът няма да има топката на своя основен родител, но за сметка на това ще предложи аналогов стик, който ще влезе в действие при шутърите от първо и трето лице.

 

Също така за разлика от Нънчука при Wii подконтролерът на Move ще бъде безжичен. Което неминуемо е голям плюс. Втората част от Move няма да поддържа вибрационна функция.   

Софтуер:

Всеизвестно правило е, че един хардуер, колкото и можещ и иновативен да бъде, е нищо без вървящия към него софтуер. На GDC 2010 Sony демонстрира плеяда от софтуерни продукти за Move. Повечето от тях можеш да видиш в приложените видеопасажи в материала.

Това, което прави впечатление е, че чисто новите заглавия за Move все още бяха далеч от завършени. Но от друга страна Sony има достатъчно време да подготви и полира картите си до Колегата на 2010. Голяма част от вече излезлите за конзолата заглавия също ще поддържат Move.

Въпросната ще се осъществени чрез безплатна кръпка, която играта ще си сваля директно от интернет при стартирането й. Показаното до момента от японците наподобява доста предложенията на Wii с малката разлика, че продуктите на Sony определено изглеждат като правени за по-възрастни хора.

Което на този етап обаче, предвид незавършената им природа, все още не може да се нарече плюс.

Цени, Natal и пускова дата:

Sony не назоваха точна цена, но все пак подхвърлиха повече от съблазнителната оферта, че Move контролерът, PlayStation Eye камерата и софтуерен диск с игри ще се продава за под 100 щатски долара. Конкретна пускова дата също не беше оповестена, въпреки че от Sony се кълнат, че ще получим Move в края на 2010 година.

Очертава се Move действително да бъде истинска... еволюция на контролера, предложен от Nintendo през 2006 година. В което няма нищо лошо. Но когато към цялата съвкупност прибавим Microsoft и техния Natal, който обещава да бъде действително революционно устройство, сметките на Sony може и да се пообъркат. Повечето западни критици предвиждат, че Natal ще се продаде първата година в съотношение 5 към 1 спрямо Move.

 

И още, най-често споменаваната цена на устройството на Microsoft е максимум 50 щатски долара. Не на последно място при закупуването на Natal всеки потребител ще има пълноценен контролер, докато при предложението на Sony играчите ще трябва да си купуват отделно подконтролера, ако желаят да получат пълен набор от възможностите на Move.

Битката за клиенти тази Коледа от страна на трите гиганта ще бъде жестока. Единственото, на което се надявам, а и всъщност вярвам, е че най-големият победител в края на краищата ще бъдем ние, потенциалните купувачи.

Автор: Ивайло Коралски

Сподели.