Снощи, 07.09.2004, около 1500-2000 български фена станаха свидетели на едно от най-силните хип-хоп събития ставали в България. Кръстникът на нойза – Разел, подкрепен от Майк Патън в необичайното за него амплоа на МС, разтърсиха столичната зала Христо Ботев с невероятни бийтове, ритми, семпли и звуци.
Концертът започна с известно закъснение, при което публиката явно показваше нетърпението си. Малко след 22.00 часа двамата излязоха на сцената, облечени в типичен хип-хоп стил. Самата сцената беше почти празна, една маса на която седяха минералните води на Разел, и друга на която бяха наредени ефектите на Майк Патън, който необичайно за него, беше дошъл с доста малко техника. Разел през цялото време използваше само микрофон, а Патън се грижеше за семплите и единствено на собственият си глас добавяше ефекти.
Като цяло концерта бе странна смес между хип-хоп бийтове, в по-голямата си част правени от Разел, малко помощ от семпли, тънки шеги с музикалния свят и лудостта на Патън. Често по време на песните, бяха намесвани вокалните партии и ритми от песни на Кайли Миноуг, Баха Мен, Ву Танг Клан, ДиЕмЕкс и др. Най-впечатляващ и продължителен, бе своебразният кавър на неотдавнашният хит на The White Stripes - 7 Nation Army, в който Патън много умело намеси и публиката. Докато Разел предимно стоеше неподвижен и създаваше бийта, то Майк, в типичен за него стил, лудееше по сцената, клатеше се по странни начини с ритъма, и правеше, с лека подигравателна нотка, движенията присъщи на повечето МС-ита.
За вокалните възможности на двамата може да се изговори много. Разел, The Beatbox Machine, спокойно може да се съревновава със всеки Диджей по скречове, битове и бас, при това издавани само с уста. Определено най-интересното негово изпълнение беше на песента му “If your mother only knew”, в която доста успешно успя да изпълни по едно и също време припевът на песента, ритъмът и бас партията. Самото парче беше изпълнено като любовната хип-хоп песен на Разел, непосредствено след любовната песен на Патън, в която той показа изцяло вокалните си възможности, песен преди която Разел обясни, че е способна да разплаче и възрастен мъж, и прикани фенките да хвърлят бельото си по Патън, а самият той добави – “Само ако са мръсни”.
Патън, в този проект, издава предимно звуци и крещи, като на места се случи дори да попее. На моменти и той се включваше в създаването на бийта, използваше полицейска радиостанция издаваща отвратително пращене, което той умело смесваше с ритъма и песните, пускаше радио, а също така завъртя едно сръбско парче – върху което дори пя. Балкансите ритми доста често присъстват в съвместните концертни изпълнения на двамата. Едно от най-бруталните му изпълнения, беше към края, когато издаде няколко нечовешки писъка, които накараха повечето хора в публиката да запушат ушите си.
Единственото нещо, което не беше съвсем както трябва тази вечер, както нерядко се случва на концертите в България, беше звукът. Патън на няколко пъти се налагаше да мести мониторите си за да не се създава микрофония, Разел имаше проблеми с обясненията си към звукорежисьора, дори в един момент отиде сам да наглася звука си.
Все пак, като се изключат гореспоменатите проблеми и забавянето в началото, концертът беше на много добро ниво.
За финал на вечерта на сцената се появиха и Ъпсурт, които изпяха три парчета пред бавно разотиващата се публика. Все пак може да се каже че за част от хората появяването на българските рапери беше приятно допълнение в изпълнената с емоции вечер.
За Avtora.com: Васил Папаузов