Лято 2005 е най-нерадостното за Холивуд от десетилетия насам. Паника обхвана продуцентски къщи и филмови студия. И нищо чудно – спадът на приходи от продадени билети бе измерен в десетки проценти и донесе реална загуба от стотици милиони долари.
По всеобщо мнение на критиката Холивуд сам си е виновен за застигналото го злополучие. Режисьори и сценаристи сериозно подцениха интелекта на публиката, поднасяйки й един и същ сюжет във всяка следваща продукция. Зрителите изтълкуваха подобно отношение като истинска обида.
Какво се повреди в машината за пари?
Филмови анализатори обявиха, че тазгодишният крах за Холивуд води началото си от месец май. На фона на тоталните касоразбивачи “Междузвездни войни III: Отмъщението на Ситите” и “Батман: Началото” на големия екран се изреди и цяла поредица от второкласни екшъни и комедии, които моментално потънаха към дъното на киноварела. Причината бе проста – никой не искаше да се конкурира с Дарт Вейдър и Батман! С друг голям хит бе открито филмово лято 2005 – “Война на световете” на Спилбърг. След което публиката реши, че сезонът е приключил.
За неуспеха на Холивуд роля изигра и умелото развитие на други комерсиални форми на развлечение – през 2005 г. на пазара се появиха изключително популярни видеоигри, засили се и интересът към тв риалити шоутата.
Според проучване на “Associated Press” три четвърти от членовете на “възрастната” аудитория предпочитат да си стоят вкъщи и да гледат филми на DVD, видеокасети или по платени кабелни канали, вместо да ходят на кино. Според зрителите качеството на кинотворбите от година на година става все по-лошо. Най-големият проблем на американското кино днес е, че то остава равнодушно към различните киножанрове. Липсва креативността, която навремето постигаха хитове като “Смъртоносно оръжие” или “Ченгето от Бевърли Хилз”, които успешно съчетаваха оригинален сценарий, много екшън, спецефекти и комедийни елементи. Днес комедиите си остават само и единствено комедии, а екшъните представляват безкрайна поредица от автомобилни преследвания и престрелки.
Като най-големи касови провали на лято 2005 се отличиха “Стелт” и “Островът” сред екшъните, “Дюс Бигало: европейско жиголо” от комедиите, както и историческият епос на Ридли Скот “Небесно царство”. Мартин Лоурънс постигна най-големия неуспех в цялата си актьорска кариера с баскетболната комедия “Отскок” ("Rebound"). Хорър творбите също дадоха две жертви – “Къщата на восъка” с Алиша Кътбърт и “Земята на мъртвите” на Джордж Ромеро. Позорът на Ромеро бе абсолютен, тъй като негови филми дадоха тласък на хорър жанра в киното преди 20 години.
“Късметлията” на Рон Хауърд и Ръсел Кроу не успя да постигне феноменалния успех на “Красив ум”, където актьор и режисьор отново работиха рамо до рамо. Въпреки че “Късметлията” е спряган като вероятен претендент за “Оскар”, лентата привлече малък зрителски интерес и бе напълно пренебрегната от младежката аудитория. Вина за това имат и прекалено очевидните препратки в творбата на Хауърд към хитове като “Разяреният бик”, “Роки” и “Момиче за милион долара”.
Холивуд е разтревожен – липсват свежи идеи. Сценариите за супергерои – зелени, червени и многоцветни, вече не се котират. Скоростни продукции като “Стелт” (80 процента екшън, 20 процента диалог) също отегчиха претенциозния зрител. “Островът”, на най-добрия режисьор в екшън жанра днес Майкъл Бей (“Лоши момчета”, “Скалата”), не успя да постигне баланса между добре разказана трилър история с основна тема клонирането и шеметните преследвания из аризонската пустиня и центъра на Лос Анджелис. Юън Макгрегър, Шон Бийн и 20-годишната Скарлет Йохансон също не успяха да спасят лентата от касов провал.
Така че ако имате свежи идеи за сценарий, който може да спечели 200 млн. долара от заснемане на филм с бюджет 20 млн. долара, пишете на е-майл [email protected] Положително ще ви се зарадват!