След изключително успешния концерт на легендите Buena Vista Social Club и Ибрахим Ферер, проведен в рамките на фестивала Musicjam 2004, София Мюзик Ентерпрайсис кани друг известен глас на феноменалната кубинска формация – певицата Omara Portuondo.
Концерът ще е на 17 март 2005, в Зала № 1 на НДК, от 20 часа. Билетите, на цени 20 – 45 лв., ще се продават в билетения център на НДК, а продажбите стартират от 10 януари.Дивата на Буена Виста Соушъл Клъб Омара Портундо се нарежда сред най-великите певици в света. Чрез перфектното владеене на различни музикални стилове и издигайки се над временните модерни течения, през продължаващата й вече няколко десетилетия кариера, тя затвърди статута си като една от ключовите фигури в кубинската култура.
Последният албум на кубинската певица е “Flor de amor”. Той е характерен с дълбоко прочувствените й вокали, изпяти като музикални любовни писма, на фона на комбинация от кубински и бразилски ритми, които оформят характерния стил на албума.
Концертът на Омара Портундо в България ще включи изпълнения, както от този впечатляващ албум така и нови песни, които ще влязат в предстоящият й албум. Този концерт е част от голямото й европейско турне през 2005 година.
Омара Портуондо е родена в Хавана. Майка й произхожда от богата испанска фамилия и от нея се очаквало да се омъжи за член на висшето общество. Вместо това, тя избягала с мъжа, когото обичала - красив бейзболист от кубинския национален отбор. На всичко отгоре той бил и цветнокож, а по онова време в Куба не се гледало с добро око на смесените бракове. “Мама винаги криеше, че се е омъжила за чернокож. Ако се срещнеха на улицата, трябваше да се преструват на непознати, но в къщи си наваксваха това, което обществото им отказваше – малко кътче рай, в което цари мир и хармония. Те много се обичаха.” - спомня си Омара.
В семейството се раждат три деца и като във всеки кубински дом, музиката заема основно място. Нямали пари за грамофон, но пък гласовете на родителите на Омара били на лице, те пеели навсякъде и винаги било възможно. Това били и първите уроци по пеене на бъдещата звезда.
По-голямата й сестра Хейди станала танцьорка в известното кабаре Тропикана. Омара скоро я последвала, вследствие на един инцидент. Един ден на 1945 г. балетната трупа се оказала с една танцьорка по-малко два дни преди важна премиера, когато една от балерините паднала. Омара гледала сестра си по време на репетиции толкова често, че знаела всички стъпки и в крайна сметка била поканена да се присъедини към трупата. “Беше много шикозно кабаре, но аз казах че и дума не може да става” - спомня си Омара. “Бях много притеснителна и ме беше срам да си показвам краката.” Майка й я убеждава, че не може да ги остави в такъв момент и така започва кариерата й като танцьорка и знаменитото и партньорството с балетиста Роналдо Еспиноза. През 1961 Омара работи като учителка по популярни танци в школата за преподаватели по изкуствата. До 1998 тя често гостува на кабаре “Тропикана”, но вече като специална гост певица.
През уикендите Омара и Хейди пеят американски джаз стандарти с група приятели, които включват Сезар Портийо де ва Луз, Хосе Антонио Мендес и слепият пианист Франк Емилио Флин. Те стават известни като “Los Loquibambia”, а стила който изпълняват – кубанизирана версия на боса нова с американски джаз елементи – се популяризира под името ‘feeling’ или ‘filin’ както често се изписва на испански
През 1952 Омара и Хейди правят дамски вокален квартет с Елена Бурке и Морайма Секада, воден от пианиста Айда Диестро. Те стават една от най-популярните групи в историята на кубинския мюзикъл. Омара работи с кваретета цели 15 години. “Ние обикаляхме Америка с вокалните аранжименти на Айда, които бяха много новаторски. Навсякъде ни аплодираха, а когато Нат Кинг Коул гостува в Тропикана, ние пяхме на една сцена с него.” си спомня Омара.
Дебютният й соло албум ‘Magia Negra’ излиза през 1959 г. Това е авантюристично начинание съчетаващо кубинска музика и американски джаз и включва версии на ‘That Old Black Magic’ и ‘Caravan’ на Дюк Елингтън.
След издаването на албума тя пее две години в Маями, по това време Куба изпада в криза и отношенията й със САЩ са прекратени, следва периода на дълга изолация на страната. Омара и групата се прибират незабавно у дома. Не след дълго Омара се отдава на солова кариера. По това време културата в Куба е силно насърчавана. Отварят се множество школи по изкуство и музика. През този период Омара Портундо участва активно в музикални изяви както в Куба така и на международни фестивали по цял свят.
През 70-те тя пее с най-добрия “чаранга” ансамбъл - Orquesta Aragón. Пътува по цял свят и пее в различни страни включително Франция, Япония, Белгия, Финландия и Швеция. През следващите две десетилетия Омара прави много записи, най-добрите сред които е албумът записан с Адалберто Алварес през 1984 г., както и два албума с Чучо Валдес ‘Palabras’ и ‘Desafios’ в началото на 90-те.
През 1996 по време на записите на Уърлд Съркът за Буена Виста Соушъл Клъб, Омара е поканена да изпее едно много известно болеро изпълнявайки го заедно с Компай Сегундо, то става един от хитовете в албума. Омара разполага само с няколко часа за записа, тъй като на следващия ден трябва да тръгне на турне във Виетнам.
Има един много прочувствен момент във филма на Вим Вендерс “Буена Виста Соушъл Клъб”, когато Омара Портуондо и Ибрахим Ферер изпяват финала на сърцераздирателно красивото ‘Silencio’. В песента се пее, че ако цветята в нейната градина видят мъката й, ще увяхнат и умрат. По време на аплодисментите очите на Омара се пълнят със сълзи. Ибрахим вади кърпичка и нежно забърсва сълзата в окото на Омара. Това е любимата сцена на Вендерс, тъй като успява да пресъздаде романтиката на кубинската музика в един единствен кадър.
Често наричана кубинската Едит Пиаф, Омара забавлява публиката в кабаретата и нощните заведения на Хавана. Страстната и вълнуваща искреност на гласа й я прави любима фигура от кубинската музика. Но въпреки това и тя, като Ибрахим Ферер трябва да дочака издаването на албума “Буена Виста Соушъл Клъб”, за да получи широка световна слава.
Омара става част от легендарните изпълнения на Буена Виста в Амстердам и Ню Йоркския Карнеги Хол. Тя участва и в последвалия албум “Буена Виста Соушъл Клъб представя... Ибрахим Ферер”
През 2000г. е издаден албумът “Буена Виста Соушъл Клъб представя ... Омара Портундо”. Омара го записва с бенд от страхотни музиканти, по-голямата част от тях са от Буена Виста – Рубен Гонзалес, Орландо Лопес, Мануел Мирабал и Хесус Рамос и със специалното участие на Елиадес Окоа, Компей Сегундо, Мануел Галибан и Ибрахим Ферер.
Албумът е посрещнат изключително успешно и предизвиква световно турне през 2000-2001 година на Омара Портундо с мега звездите от Буена Виста – Рубен Гонзалес и Ибрахим Ферер. През 2002г. певицата е на соло турне в Северна Америка и Европа. Същата есен е на джаз фестивал в Япония където пее на една сцена със величия като Джон Патитучи, Данило Перес, Уейн Шортър и Майкъл Брекер. През по-голямата част от 2003 Омара е на турнета в различни точки на Европа и САЩ.
Инфо: SME