Няма смисъл да се впускам в пространствени размишления на тема колко популярен е в момента iPhone и как преобърна пазара на мобилните телефони с главата надолу.
Едва ли има човек четящ тези редове, който не е запознат с постиженията на Apple и в частност с тяхното мобилно бижу в лицето на iPhone. В този материал ще си поговорим за нещо по-различно. Ще си поговорим за компютърната зависимост при iPhone и по-точно трябва ли потребителят, избрал по-стара версия на пазарния лидер, в момента да се притеснява за софтуерната съвместимост в близко бъдеще.
Принципно към днешна дата и следващите поне шест месеца подобни юзъри действително няма от какво да се притесняват. След този период обаче въпросните е добре да си помислят за ъпгрейд. По-дългият отговор ще прочетеш в следващите редове.
Новият iPhone 3GS представи на бял свят OpenGL ES 2.0 съвместим хардуер. С думи прости това означава, че новата версия на телефона съдържа нов 3D чип, базиран на PowerVR SGX GPU ядрото, който е значително по-мощен от видето на предишните модели iPhone. С новото си GPU iPhone 3GS предоставя на своите потребители пета генерация шейдърен рендеринг. На по-простичък език новото GPU е способно да далеч повече графични трикове в сравнение с видеочипа, наличен в първата и втора генерация iPhone модели.
Говорим за далеч по-бързи кадри за секунда, фотореалистичен шейдинг и светлини и дори повече полигони. Освен с видеото iPhone 3GS води своите предшественици и по отношение на чиста процесорна мощ и повече памет. Последното позволява по-голям и бърз трансфер на информация, от там по-големи светове и текстури в по-висока резолюция. Както и да го погледнем iPhone 3GS предлага по-добра графика от старите модели и това е неоспорим факт.
Точно както е при стандартните компютърни системи това неминуемо ще афектира върху комплектността на различните апликации и игрите са един от най-ясните и точни примери за това. С по-добрия нов харудер производителите на развлекателен софтуер ще създават по-добри апликации, които в чисто визуален (а и не само) план ще предлагат много повече.
И тук не говорим само за по-детайлна графика, а и за възможност за чат в реално време по време на игра и въвеждане на истинска физика (по подобие на модерните компютърни и конзолни игри).
Естествено всичко това означава все по-голямо разделение между старите модели iPhone и 3GS. Принципно поне за момента е успокоително, че новото GPU има пълна поддръжка на стария openGL ES 1.1. От там като цяло изникват три възможни сценария (важно е да се уточни - всеки един от тези сценарии рано или късно ще се случи).
Първо, разработчиците могат да избират да работят върху единична игра за всички модели. Това е по-лесният, по-обикновен вариант. Игрите ще се възползват от услугите на Open GL ES 1.1 на двете машини, ще използват една и съща графична основа – еднакви текстури, 3D модели и спрайтове. Истината е, че в момента се случва именно този сценарий – всяко моментно iPhone заглавие ще работи (почти) еднакво добре както на по-старата платформа, така и на 3GS.
Вторият сценарий се състои отново в използването на Open GL ES 1.1, но в добавка дадената апликация ще се възползва и от по-мощния хардуер на 3GS, ще изглежда малко по-добре и ще предложи по-бърз фреймрейт (пример – Doom Resurection на геният Джон Кармак и неговия id software).
Разбира се, този сценарий ще изисква малко повече работа от страна на дивелъпърите. Идеалният вариант в случая (който по-всяка вероятност никога няма да се случи, имено защото е идеален) е да се създават две версии на едно и също заглавие. Едната да използва Open GL ES 1.1 (за по-старите модели iPhone), а другата - да се възползва от услугите на 2.0. По този начин и потребителите на старите устройства, и тези на новите ще получат продукти, възползващи се 100-процентово от възможносите на съответния хардуер.
Но това по обясними причини (да се чете: "$ причини") едва ли ще се случи. Вторият сценарий ще се случи много скоро. Дори в момента определени компании подготвят софтуерни продуки, които ще вървят добре и на двете генерации iPnone, но ще изглеждат по-добре на 3GS.
И последно, при третия сценарий разработчиците ще се възползват на 100% от възможностите на OpenGL ES 2.0. Ще използват целия ресурс на новата технология. В този случай, разбира се, старите модели iPnone ще изпитват сериозни затруднения при подкарването на новите апликации. Това ще бъде и една от основните причини осъществяването на този сценарий да се забави най-дълго. Към днешна дата на пазара има над 40 милиона iPhone устройства от първо и второ поколение, които не могат да бъдат пренебрегнати с лека ръка.
Но въпросният сценарий неминуемо ще се случи. Въпрос на време е (8 месеца до година от този момент).
За финал ще напомним, че на практика iPhone OS базирания хардуер от Apple в същността си са малки компютри, използващи версия на Max OS X. В общи линии и при iPhone продуктите ще важи валидната при PC практика един персонален компютър на 4 и повече години да не успява да подкара приложения като игрите Crysis и Assassin Creed 2 и апликации като Photoshop CS 4.
Така или иначе хората, които използват iPhone, в един момент ще ъпгрейднат на по-горен вариант на хардуера и ще го направят не заради новата реклмана кампания на Apple, а заради убийствените нови апликации и игри. Голям плюс е, че почти никой от нас не използва даден телефон за пет и повече години...
Автор: Ивайло Коралски