В средата на януари, 2005 г., едни от символите на българската хардкор сцена - Vendetta - издадоха първия си самостоятелен албум “Amici Dei Inemici Mundi“.
По този повод небезизвестният журналист и сценарист на музикалната програма "Кречетало" Васил Върбанов казва:
"Този дългоочакван албум на Vendetta показва няколко неща. Първо - защо беше така дългоочакван, а също и защо в крайна сметка се оказва, че българският хардкор е единствената „тежка” музика, създадена и произведена тук, която има успешен експорт в Европа. Vendetta, Last Hope и още някои други успяват не само да правят турнета от десетки дати в централна и западна Европа, но и дисковете им се разпространяват там. И то като се има предвид, че цялото БГ хардкор-движение започна едва преди около 10 години!!! Аз съм много от тях и даже се чудя дали да не си татуирам логото Vendetta на челото... Това което леко ме спира е, че Чи Ка от Last Hope ми е приятел... А за неговата група няма да остане също толкова достойно място из едрото ми тяло...!
Още едно добре познато от телевизионния и радио-ефир име, Васко Катинчаров, допълва:
"Албумът е на високо световно ниво. Парчетата са изчистени и безкомпромисни като звук. С такъв албум би се гордяла всяка група. Vendetta показаха на българските банди нещо много важно, че такъв саунд може да се прави и в България..."
Vendetta от ляво на дясно: Мони, Мишо, Марин, Шута, Мартин (Дикси липсва на снимката)
Софийската група Vendetta всъщност е наследник на хардкор формацията Fаce Up, съществувала до 2000 г. Наред с новото име, съставът се сдобива и с още един вокалист - Александър Първанов, известен в средите още като Шута. Останалите членове на Vendetta по това време са Мартин Георгиев - бас, Марин Сладкаров - ударни, Пепи Василев (Малкия) - китари, Симеон Михайлов - китари и Дeлян Стефанов (Дикси)- вокали.
През 2000 г., Дeлян заминава за САЩ и оттогава насам активно участва в творчеството на групата виртуално, а в записите, за щастие на останалите членове и фенове - реално. Неговата роля в живите изпълнения поема присъединилият се Борис Милев (Боби Скитника), който участва и в записите за албума. Китаристът Пепи също забягва извън страната и на негово място идва Мишо Йосифов.
В няколкогодишната си история, наред с многобройните си концерти и хардкор фестивали, Vendetta е включила част от творчеството си в два сплит-албума (дискове с участието на повече от една банда).
Във връзка с излизането на “Amici Dei Inemici Mundi“, както и за да представи любопитните факти около записите му, специално за Avtora.com, интервю с групата взе Десислава Маринова.
.:Vendetta вече има първи самостоятелен албум в дискографията си, поздравления! “Amici Dei Inemici Mundi“* обаче е трето заглавие, което излиза официално на пазара и в което вие имате участие...
Шута - От самото създаване на Vendetta и първото парче, което сме направили заедно се мисли за наш самостоятелен албум. Една група не е група без албум!
Мишо - Като хронология...преди време лейбълът на Дикси, On Point Records, имаше амбицията да издаде твърдите групи от София, под мотото “3 way split”. Това беше негов стар проект отпреди 2000-та, първоначално замислен с участието на Human Mask и Skinflick, а всъщност стана с Last Hope, Vendetta и Skinflick.
Шута - Вторият “2 Way Split”, с Outrage, вече беше нещо като подготовка за албума. Записахме лайв две нови песни в О!Шипка, дообработени бяха в Graffitti Studio, но без да се пипат много много, за да се запази концертното им звучене. Концепцията на всичко това беше да пуснем нещо ново, за да събудим интереса у хората и да напомним, че скоро ще излиза албум. Който всъщност беше най-същественото нещо за нас.
Мишо - Общо взето тук никой не прави сингли, много е трудно и затова издадохме материал по този начин.
Марин - Група от типа на нашата, която не изкарва луди кинти и всеки работи нещо отделно, е почти невъзможно да си позволи такова нещо. В случая ние сме имали някаква възможност – Дикси работи в Щатите и оттам помага... а синглите поне са капка – нещо да излиза...
.: В момента обаче “Amici Dei Inemici Mundi“ е вече факт. Какво всъщност включва той?
Шута - Новите заглавия, които записахме са “Зад завесите”, “Танца на Сатаната”, “Срама остава” и “Кръв по паважа”, а от старите - “Докато умра”, “Като един”, “Пази си гърба” и “На моя път”. В един момент се оказа че имахме материал за още нови песни и дори готови парчета, но ако искахме да ги направим наведнъж нямаше да станат както тези осем. Затова се съсредоточихме точно върху това всичко да заработи за тези осем парчета.
.: Как успяхте да запишете с Дикси след като той не е в България? По какъв начин той успява да следи това, което се случва с Vendetta?
Марто - Дикси е в течение какво се случва с всички парчета, през цялото време. При нас техниката на мислене на парчета е много яка: ние правим някакво парче, отиваме, свирим и го записваме наживо; после се праща на Дикси, той го чува и започва да мисли идеи как да завучи по-добре; връща ни го и ние правим каквото е казал.
Мишо - Въпреки че Дикси не е тук, аранжиментите са негови, а и малка част от музиката също. Албумът обаче леко се забави заради трансокеанските връзки. Всички очаквахме Дикси да си дойде и да направи записите на вокалите тук.
Шута - Всичко беше уточнено до идването му за записите. Не е трябвало нещо да се промени или презаписва. Идеята ни беше всичко да се направи професионално.
.: Как решихте къде да направите записите за албума?
Шута - Ако трябва да бъдем честни, Stain Studio имаха амбицията да ни издават, така както направиха с Last Hope. Имаше вариант да записваме там, но тяхната цена не ни устройваше, при положение, че и за наем трябваше да се доплати. Доста умувахме и накрая решихме да запишем дати за запис в Graffitti Studio.
Марин - Преди да започнем да записваме “Amici Dei Inemici Mundi“, аз се обадих на Оги в Графити и му казах: “Запазили сме си дати при теб, но в момента нямаме една стотинка, а не искаме да изпуснем Дикси, щото сега е тук но ще си заминава след време”. И понеже все пак сме работили с Оги, познаваме се много добре, може да се каже че той ни подаде ръка "на честна дума".
.: Сега, след като албума излезе, се чуха доста положителни отзиви за неговия звук. Как стоят нещата погледнати от ваша страна?
Шута - Ами виж, до момента всичките ни записи са правени в Графити студио. Въз основа на този опит - на Оги, на Марто, който се е посветил на това, и на момчетата, се е получило това звучене. Ако се чуят всички неща, които сме правили досега, се вижда че вървим напред.
Мишо - Специално Марто е свирил със 100 000 групи преди, почти цял живот на това е посветил и е участвал много пъти в доста различни проекти. Пътят е извървян многократно.
Марто - Този път си личи, че и с вокалите много сме си играли. Можеше да стане по-джаста праста, но 2/3 от времето са отидоха за правене на вокали. Решихме да го направим не точно като лайв група, а да е изпипано, както и с всичко останало.
Оги - Определено резултата е плод на работата ни като екип.
.: Разкажете ми по-подробно за самите записи. С какви инструменти записвахте например?
Шута - Като цяло, инструментите и екуипмънта са наши, не сме наемали нищо...
Мишо - Както казва Оги, “инструментите и апаратурата са ваши, аз за това ви харесвам, защото искате да звучи еди как си на английска апаратура - носите си апаратурата. Искаш да запишете баса да звучи много гръмогласно – носиш си твойта колона”.
Оги - На мен лично Марто ми разкова представите за въоръжение на басист в България! Той има много хубав инструмент, баскитарата му е Music Man. За записите донесе и басов усилвател Ampeg SVT Pro, с колона Messa Boogie, озвучена с два микрофона.
Относно китаристите, Мони свири с Ibanez. Усилвателят му е Marshall JCM 900, с две колони Marshall: едната с два 12-инчови говорителя, а другата – с четири 12-инчови говорителя Seletion.
Bторият китарист - записва с Aria Pro, с бонус-адаптор Humbucker Seymour Duncan. Усилвателят който ползва е Marshall Anniversary. Взет е под наем от Пепи Малкия - титулярния китарист на Vendetta, който е в Германия в момента /екс-Киора и Syco Tribe/. Озвучавана е с една малка 12-ка и отделно от друга колона Marshall с два 12-инчови говорителя.
Да не забравяме вокалите, които са записани с Neumann TLM 103 микрофон с лампов предусилвател Art.
От техническа гледна точка е много важно как са навързани нещата в цялата верига от музиканта до готовия продукт. Първо - добри инструменти, после идва добри апаратури, след това добро оборудване в студиото. Оттам насетне остават двата човешки фактора – добър музикант и читав тонрежисжор с идея в главата.
Vendetta дойдоха с много качествени компоненти - като инструменти, като усилватели, като подготовка - всякаква. Всеки един от инструментите е записван самостоятелно, много бързо работят момчетата. В записите е използвано единствено ламповото изкривяване на апаратурите и няма други ефекти за изкривяване на звука, като дисторшъни, овър-драйвове и т.н. Ползвани са и звукови ефекти като престрелки, бомби.
.: При влизането си в студиото Vendetta имахa ли претенции като “барабаните ми да звучат като в този албум на...”?
Мишо - От Black Sabbath насам всички са отивали в студио и са казвали “ей така искам да звучи”... Така че и ние сме имали музикални примери. Концепцията ни е да звучи както наживо, защото това е лайв-група. Искахме да запазим този стил, същата техника за концерт, същите вокали дори.
Оги: Специално барабаните сме ги записвали с комплекта на Марин - Марчо-Машината, както му викаме. Той има много стар, но много добре звучащ комплект TAMA, с 24-инчова каса - нещо което е много важно в случая за обема и за пауъра на касата. Касата от своя страна, е записана с два микрофона – кондензаторен /сложен вътре/ и динамичен – на самия ръб на отвора, който трябва да обхване обема. На самото смесване, малкото барабанче от комплекта е дефазирано. В конкретния случай, най-слабия компонент в схемата бяха чинелите, но Марин си ги харесва.
.: Има ли намеса на гост-музиканти в записите?
Шута - Да, в бекинг-вокалите, които са на хоровете и в съпорт вокалите. Специалните гости за албума са Пешо от Hidden и Ники Панчев, Илия и Пилето, Сашо от Last Hope и Явор от Skinflick /в момента от Breakaway/. Rick Ta Life също пее в цялото това нещо. Групата му 25 Ta Life беше на турне и дойдоха тук с Last Hope. Свирихме заедно, хaресаха му нещата които чу и сам изяви желанието да запише вокали.
Мишо - Тук има и малка предистория: Делян е бил на техни концерти в САЩ по-рано. Имал е информация, че евентуално ще идват до Източна Европа със Сашо от Last Hope и е казал на Рик, че ще се видят. Срещнаха се в О!Шипка, той разбра, че записваме и прояви страшен интерес и дойде.
Шута - Ние му показахме парчето на което искаме да пее. Чу го, запознахме го с тематиката на песента, написа си текса и всичко стана за половин час.
Оги - Не е ли тук мястото да споменем, че същите вокали бяха записани и от Чиката?
Мишо - Да да, тука беше на място коментара, но неговите вокали не влязоха при смесването.
Шута - Звучеше по-добре само с гласа на Рик. Идеята беше на Рик, той предложи двамата със Сашо да го изпеят. Впоследствие се оказа, че гласовете им не пасват някак и става съвсем различно. Решихе да използваме само вокалите на Рик.
.: Окончателното звучене на албума доближава ли се до очакванията ви?
Мишо - Мисля, че нямахме по-големи очаквания, доволни сме общо взето.
Марин - Ако слушаме всички неща, които сме записвали от Fаce Up насам – всичко се подобрява малко по малко. Сега естествено е по-добре от предишните ни неща, не че е на някакво световно ниво, но е друго ниво и сме доволни.
.: В едно интервю казвате, че “Тони Де Блок ще е бъдещето на българските групи” (белгиец, мастерирал албума на Face Up срещу “невероятна цена от 80 евро”, б.а.). Мислили ли сте отново да работите с него?
Марин - Ние с него оакахме нещата още тогава – не му изпратихме дискове... Не че не сме мислили, но не се знaеше дали ще се намерят пари да записваме.
Шута - Тони де Блок е работил по Fаce Up, така са се стекли обстоятелствата - имал е повече време и възможност да се занимава с такова нещо. Сега ние имахме определен по-кратък срок, но се справихме все пак. Албума щеше да се забави много при някаква такава намеса от чужбина.
.: Текстовете ви отново са само на български...
Шута - Да, мислехме да записваме на английски за новия ни албум, тъй като беше предвидено да излезе в Германия. Когато влизахме в студиото за записи обаче, решихме че ще пеем само на български. Обадихме се на нашия издател в Германия и му съобщихме решението си. Той се съгласи, за него не беше проблем.
Марин - Нещата преведени на английски не звучат по същия начин, текстът няма да е със същия словоред, променя се структурата...
Шута - ... както и начинът на пеене, а това е важно за една група. Дискът вече е факт в Германия и Европа, текстовете са преведени на английски в книжното тяло. Дизайнът е същия, форматът е друг.
.: Интересна е идеята на текста в песента "Танцът на Сатаната"?
Шута - "Танцът на Сатаната" е за трагедията с децата в Беслан. Заглавието е взето от реплика на Шамил Басаев "... сега започва танцът на Сатаната"...
Марин - ... която се казва в интервю на Елена Йончева, взето някъде през 1998 година в Афганистан и направено като филм.
Шута - Това е може би единствената ни политичесака песен и ние стоим зад тази позиция и осъждаме целия тероризъм, а не го съпортваме.
Марин - Песента е апокалиптична - това са реални неща – едни искат това и залагат бомби, други не искат това и избиват деца.. Става въпрос за пари, петрол, държавен тероризъм. В песента има семпъл с цитат от Джордж Оруел "Войната е направена не за да има победител, а за да се води. Войната е най-големия бизнес".
Шута - В новите парчета сме засегнали повече такива теми, които ни вълнуват. Старите работи бяхме по-"tough guy", по-"street...". Дилян реши да поемем тази насока, защото той ги пише основно. И оттам и музиката е в тази насока. В "Зад завесите" е обърнато внимание на тайните общества.
.: Как е промотиран албумът до момента?
Марто - Точно след като записахме парчето с Рик Та Лайв сирихме албумa в О!Шипка. Стана много добре. След това сме свирили парчетата на промоцията пак там. Да не забравяме Биг Брадър – събуждане с Vendetta в 6 ч. сутринта.
Шута - Заснехме клип с концертни карти от няколко лайфа. Това е първи клип на Vendetta, качихме го на диска. Предстои заснемане на нов, който ще представя албума, защото този си е за сплита. Ще се напрвят специални кадри, декор, подготовка, режисура и съвсем нова концепция.
.: Издател и разпространител на “Amici Dei Inemici Mundi“ e...?
Шута -< />