Скандална статия беше публикувана преди броени дни в сайта vox.com. Авторите Нейт Солан (
"Заможният бял мъж прегръща Бетовен и превръща неговата симфония в символ на своето превъзходство и значимост. За някои от други групи - жени, LGBTQ+ хора, цветнокожи - симфонията на Бетовен може да бъде предимно напомняне на историята на класическата музика, съпровождана от тяхното изключване и от елитаризъм", пишат в статията.
Според обърканите автори всяко празнуване на годишнини от рождението или смъртта на Бетовен е дискриминация, защото чрез подобни чествания новите се отвлича вниманието от новите композитори. Възмутителна според тях е и традицията, наложена от Бетовен, да не се аплодира при изпълнение на отделните части на по-мащабни симфонични произведения по време на концерт. Това също било хомофобско изискване.
В хода на все по-абсурдните разсъждения на двамата писачи се прокрадва и идеята, че е време Бетовен да бъде забранен.
Всички тези опорни точки обори музикантът Венци Мицов, който се аргументира така:
Сега вадете лист и химикалка и пишете, защото скоро ще ми писне.
1. Музиката на 5 симфония е съвсем обикновена сонатна форма с две теми, които са контрастни - говоря за първа част. Но са написани от гениален композитор, който разширява възможностите на оркестъра до степента, в която го познаваме и днес.
2. Музиката на Бетовен не е причината да не се свирят толкова масово новите автори. Причината е, че публиката не желае новите автори. Справка - отидете на фестивала Нова българска музика и вижте колко публика има...
3. Между частите на определено произведение не са пляска, защото то съществува в цялост. Гениалните симфонии са за това симфонии, защото протичат в рамките на всичките си части. Пляскането между тях показва незнание. Нали не ядете пица с хляб? И ако ядете, нали няма да е чудно, че ви се смеят?
4. Да, не е гот в концертна зала да ви звъни телефона, да си говорите с някой палав мустакат чичка и да пускате ръце на секретарката си, която сте завел на опера. Както и да маате семки примерно.
Ако това ви нарушава клетите права, то имам лоша новина за вас...
Но няма да ви я казвам, щото не ми се пише.
И последно - ако 9 симфония звучи като яростно изнасилване, препоръчвам Napalm Death.
Впрочем за всички LGBTI комунисти, които са решили да се занимават с музикална теория препоръчвам да проучат дали някога някой е провеждал 'сегрегация" спрямо композитори, за които е известно, че са гей.
Чайковски и Бенджамин Бритън примерно.
Дали изобщо има значение това, след като композитора е гениален?
Не, пичове, квотите за черни, бели, жълти, гей, транссексуални, кросдресъри и каквото още се сетите са малоумие.
В изкуството има само едно деление - можещ и неможещ.
Можещия ще бъде изпълняван, ще работи и ще стане известен. И след време върху него ще се упражняват клети недъгави комунисти - музиковеди.
А неможещия от своя страна ще оттече в канала. Тъжно, но вярно.
И долу ръцете от Бетовен.
Упражнявайте се другаде.
С пълния текст на оригиналната статия можете да се запознаете тук.