Жанр: MMORPG Година: 2012 Разработва: ArenaNet Издава: NCSoft Платформа: PC
Леко скептично подхождам към обещания, които звучат твърде хубаво, за да са истина. Някой би ме нарекъл циник, но такава ми е природата - както повечето българи, животът ме е научил да бъда подозрителен по подразбиране.
Затова, когато чуя за "ММО игра за хора, мразещи ММО" (група, в която определено членувам), персоналният ми шит детектор започва да мига тревожно в сигнално жълто.
От друга страна, ако има ММО заглавие, което да е привлякло и (о, чудо!) да е задържало вниманието ми през годините, това ще да е само играта на ArenaNet.
Така че по отношение на Guild Wars 2 бях най-малкото любопитен. А и с подобно обещание на масата нямаше как да надникна просто ей така, колкото да се убедя дали са успели (или са се провалили) тези пичове в осъществяването му.
Ако до момента не сте се сблъсквали с явлението Guild Wars, нека ви осветля накратко. Става дума за MMORPG игра, която от момента на появата си на пазара се бори със зъби и нокти да промени установените клишета и канони.
Дори и фактът, че Guild Wars е безплатна по дизайн (т.е. не следва "класическата" напоследък формула: ММО с претенции -> провал -> трансформация към free to play игра), си е достатъчно значим сам по себе си.
Някой би спорил, че днес вече се предлагат доволно много подобни онлайн заглавия, които не изискват заплащане на ежемесечни такси (както гласи първият неписан закон на WoW, пардон, на ММО жанра). Да, така е - бих отговорил - предлагат се, но не и с такова качество, концептуална дълбочина и мащаб.
Е, добрата новина е, че и за Guild Wars 2 ArenaNet са твърдо решени да запазят този модел, така че след като си купите копие от играта, разходката в света на Tyria е напълно безплатна. Естествено, както е модерно напоследък, съществува възможност за микро плащания за различни подобрения, но то е просто опция, т.е. въпрос на ваш личен избор.
Друг интересен детайл относно Guild Wars 2 е свързан с концепцията за развитие на оригиналната игра, която ArenaNet декларираха още в началото. Тъй като идеята на студиото беше да добавя постоянно на сравнително равни периоди от време ново съдържание, разширявайки света, първата част се сдоби с три доста обемисти, допълнителни кампании преди ArenaNet да осъзнаят, че подобна задача е не само изтощителна, но и свързана с редица креативни ограничения.
В един момент механичното добавяне на нови раси, игрални карти, сюжетни линии би довело до това играта да рухне под собствената си тежест и да отблъсне играчите.
Точно затова през 2007 г. ArenaNet взеха генерално решение за създаване на продължение, което обаче не просто да се добави към оригинала, а да го развие и надгради.
Guild Wars 2 по смисъл, предназначение и съдба трябваше да бъде MMO от ново поколение - по-достъпно, по-увлекателно, по-мащабно. Накратко - ММО такова, каквото би следвало да бъде.
Дали ArenaNet са успели в амбициозната си задача - тепърва ще става ясно. Все пак играта официално стартира преди броени дни, но именно това ще е основният отговор, който ще потърся в планираната серия от текстове, където ще споделя с вас впечатленията си от Guild Wars 2.
И така, на пръв поглед втората част е преживяла видим визуален ъпгрейд. И тук не говорим само за по-шарения и приятен за окото (по-съвременен) игрален енджин.
Става дума за съвършено различен артистичен подход, резултатът, от който е, че светът на Tyria, две столетия и половина след събитията в последния официален експанжън - Eye of the North, е променен до неузнаваемост. Събуждането на Световните дракони е разтърсило континентите, изравнило е планините със земята, пресушило е моретата и е създало океани.
Целият този планетарен катаклизъм е въплътен в глобалната артистична концепция на Guild Wars 2. Това означава, че ако сте отколешен Guild Wars фен - без съмнение по време на пътешествията си ще се окажете на места, които ще ви се сторят смътно познати, но и променени значително.
Това е изключително находчив детайл, който е едновременно реверанс към Guild Wars ветераните и пример за дизайнерско старание, което обикновено е разделителната линия между добрата и наистина гениалната игра.
Друг момент, с който вероятно сте наясно, ако сте следили развитието на проекта, е броят на достъпните раси. Те вече са пет: asura, charr, human, norn и sylvari.
Всяка с корени в митологията на играта и с много специфичен, уникален геймплеен стил, излъчване и бекграунд.
Иначе казано - едно от нещата, което веднага се набива на очи като основен коз на играта пред масата MMORPG заглавия, борещи се за място под слънцето, е разнообразието.
Доста вдъхновяваща стъпка в правилната посока, тъй като лично аз като отявлен MMO-фоб, традиционно странящ от подобен вид заглавия, винаги съм изтъквал една основна причина да недолюбвам игрите от този тип - скучни са ми. Не намирам достатъчно много и интересни неща за правене в един "пуст и неустроен виртуален свят", какъвто ми предлагат повечето подобни игри.
С Guild Wars 2 ArenaNet сякаш са успели да избегнат този момент. Първо, коренно различните, достъпни за игра раси предполагат огромни възможности за преиграване.
Още първите стъпки в играта бързо ще ви убедят, че Guild Wars 2 не е поредното ММО, направено по схемата "още от същото".
Играта обезсмисля напълно идеята за така наречения "грайндинг" (скучно трепане на постоянно възраждащите са гадини, за да се трупа изкуствено опит и да се повишават нивата на героите).
Убийствата на невинни представители на местната фауна в Tyria носят толкова малко ползи, че просто не си заслужава усилието.
Вместо това, основните източници на ценен опит са изпълнението на различни задачи и участието в така наречените "събития" (Events). С тях ще се сблъсквате на случаен принцип, а участието в "събитие" е изцяло въпрос на личен избор.
В това отношение ArenaNet наистина са се постарали да създадат илюзия за реален, жив свят, съществуващ независимо от участниците си. Както и в истинския живот, разни неща постоянно се случват около нас и ние избираме да вземем или не участие в тях, да станем ли част от едно или друго събитие.
Guild Wars 2 предлага абсолютно същото - въвличането ви в събитие е плод на личния ви избор. Участието, разбира се, може да бъде свързано с определени рискове (ако става дума за битка), но може да се окаже и любопитно предизвикателство към находчивостта ви - например да изисква от вас да отговаряте на поредица от гатанки.
По отношение на куестовото разнообразие (дежурната ахилесова пета на 99% от RPG и MMORPG заглавията в частност) ArenaNet сякаш са напипали най-правилния път.
Вместо обичайните "go fetch" задания (иди и занеси еди-какво си на еди-кой си, набери ми еди-колко си цветя от такъв и такъв вид, утрепи не знам си колко гадини и прочее досада), Arena демонстрират удивителна изобретателност, креативност и находчивост в този аспект на играта.
Още в първата местност, която е един вид "сигурна зона" и играе ролята на въведение за играчите в механиката в света на Guild Wars 2, ще се убедите, че изпълнението на куестове - традиционно една от най-досадните и скучни задачи във всяко ММО, крие някои неподозирани изненади.
Сред някои от първите "неща", които ще ви се наложи да правите в Guild Wars 2, се нареждат събирането на изпаднали от гнездата на гарваните яйца и връщане по местата им, за да почетете Клана на Гарвана; да се преобразите в снежен леопард и да ловувате плячка, за да демонстрирате уважението си към Клана на Снежния леопард; да спасите група отвлечени малки вълчета, за да спечелите уважението на Клана на Вълка.
Да, факт - тук става дума за съвсем рутинни, обучаващи задачи, чиято цел е да ви помогнат в усвояване на основните геймплейни закони. В същото време всяка от тях динамично се променя по време на изпълнението си - например, докато сте снежен леопард, територията на Клана е нападната от врагове и шамана на племето изисква от вас да зарежете лова и да помогнете за отбраната му.
Друго много точно попадение е моделът за изследване на света. ArenaNet явно са проумели, че разходките из прекрасно визуализиран, впечатляващо красив, но стерилен и рядко населен виртуален свят не са особено интересно занимание.
Затова са включили множество дребни изненади за най-изследователски настроените играчи.
Така например по игралните карти са пръснати така наречените vista points (подобно на Eagle Points от Assassin's Creed). Да се добере човек до тях често не е лесно и се изисква малко находчивост и търпение, но когато достигнете такава "точка", пред вас се разкрива прелестна панорама към монументалния и впечатляващ свят наTyria. Наглед незначително хрумване, но допринасящо за уникалния облик и усещането за присъствие в тази игра.
Уви, с това се изчерпват натрупаните ми до момента впечатления. За съжаление, все още имам нищожно малко игрални часове в Guild Wars 2, но с напредването си в света, обещавам да ви споделя още от приключенията си в този удивителен, нов свят...