Жанр: First-person shooter
Година: 2007
Издател: 2К Games/ 2K Boston/2K Australia
Системни изисквания: CPU PIV 2,4 GHz, RAM 1 GB, Video 128 MB, HDD 8 GB, OS Windows XP/Vista
Мултиплеър: Не
Обречен на слава
BioShock стана хит още преди да се появи пазара. Психарските треъйлъри с адски красива графика, хитри клипове behind-the-scenes ("зад сцената") на разработчиците от 2K Boston/2K Australia (бившите Irrational), както и мантрата, че BioShock е духовен наследник на великия System Shock - всичко това създаде истинска истерия и играта беше буквално разграбена, като до момента от нея са продадени близо 1,5 милиона копия. Независимо дали бихте се поддали на магията BioShock или ви е писнало от опитите на Irrational да ви убеждават, че BioShock е най-гениалното нещо след изобретяването на нарязания хляб, играта определено си заслужава. Е, стига лирични отклонения - време е за...
"Градът, който не заспива"
Всичко започва като в приятен трилър. Главният герой Джак е единственият оцелял след тежка самолетна катастрофа в океана, който се добира до Rapture - фантастичен мегаполис на морското дъното. Градът е плод на усилията на милиардера Андрю Райън след кошмара на Втората световна война да създаде утопия, където да събере най-добрите представители на човешката раса - учени, хора на изкуството и т.н. Че нещо много, много се е объркало в плана на Райън се разбира в първите секунди от пристигането на Джак в подводния мегаполис. Rapture се разпада, a из него обикалят генетично изродени подобия на хора, които избиват всичко по пътя си. На всичкото отгоре навсякъде гъмжи от камери и роботизирани системи за защита, които стрелят на месо по каквото сварят, а най-често това е именно нашият герой.
Зъболекар или бивш хирург в миналото, може би - сега просто поредния лунатик с пистолет в ръка.
Тези, които са играли System Shock на Irrational, веднага ще разпознаят модела на геймплей в хибридния шутър BioShock. Играта предлага здрав сървайвъл-екшън с ролеви елементи.
В случая голяма заслуга за това играят генетичните модификатори - plasmids и tonics, с които се сдобивате в процеса на игра. Модификаторите изменят структурата на ДНК на Джак и му дават сила да пали противниците си от растояние, да ги зашеметява с мълния, излизаща от дланта или чрез телекинеза да запраща към тях собствените им гранати. Другата готина врътка е, че системата за сигурност може да се хаква и огневата и мощ да се насочва срещу мутиралата гмеж, която населява града.
AVTORA.COM не поощрява нито една форма на боцкане със стимуланти, дори виртуалните!
Интересен момент в играта е и присъствието на персонаж като „малките сестрички“ (little sisters). Обикалящите из рушащият се град момиченца са важен източник на ресурса ADAM, чрез който се захранват споменатите вече свръхестествени сили. За да се докопате до ценната био-валута, ще трябва да се справите с пазителите на тези сладурани - „big daddy“ , които приличат на кръстоска между Франкенщайн, тежководолаз с бормашина и танк Т-34. Да гътнеш big daddy и да се добереш до скъпоценния ADAM в BioShock се равнява на това да убиеш бос в други игри – много е трудно, изисква използване на всички бойни ресурси, оръжия и специални сили.
Голямото Татенце!
„Power to the people“
Въпреки ролевите си елементи BioShock си остава предимно шутър и като такъв предоставя малък, но оригинален арсенал - гаечен ключ за близък бой, стандартен револвер, пушка, снайперстки арбалет тип Half-Life, култовият автомат „Томпсън“ с дисков пълнител, гранатомет, химическа пръскачка, която пали, електрифицира и замразява... BioShock ще ви научи, че една котка може да бъде одрана, а също така запалена, разстреляна и овъглена по много различни начини.
Кой каза Томпсън?
"Очите виждат, ушите чуват, умът вярва"
Визията на "Bioshock" е прекрасна. Архитектурата на подводния град и изобщо на цялата среда в играта е в стил ретро sci-fi, като единственото, което ми идва на ум за сравнение е постапокалиптичната вселена във „Fallout“ сериите. Цялостното впечатление за един изгубен и рушащ се рай, а самата история за това какво е превърнало цветущия мегаполис в пъкъл се разкрива малко по малко от аудиозаписите, разхвърляни из мегаломанските нива на играта.
Актьорският състав озвучил персонажите в Rapture също заслужава овации. Независимо дали става дума за някой от невидимите наратори в аудиозаписите или за полу-разбираемата реч на мутантите – всичко те потапя изцяло в сюжета на играта, така че да забравиш кое е реалност и кое - виртуална симулация.
Въпреки някои бъгове и неизбежните „можеше да бъде и по-добре“ BioShock завладява със своята атмосфера, визия и история. Всеки от тези елементи поотделно може би не е толкова впечатляващ, но умелото им съчетание изтрелва играта нависоко.
Официален сайт: http://www.2kgames.com/bioshock/