Роден през 1961 г., Антони Христов е едно от имената, които новото поколение в България трябва да познава. И не защото е българин , а защото е талант, взел дейно участие в подготвянето на проекти от калибъра на "В търсене на Немо", "Колите", "Невероятните" и в пресния блокбъстър "Уол-и".
Прям, много открит и безкрайно естествен, Антони беше така добър да сподели пред читателите на Аvtora.com всички новости около студио Pixar, както и колко много обича своя "Харлей Дейвидсън".
Avtora.com: "Уол-и" (Wall-e) е най-добре приетата от критиката и обикновените зрители продукция на Pixar и е под номер 30 в топ 250 на IMDB. Според Вас, на какво се дължи този факт?
Антони Христов: Философските послания на различни нива. Всеки ще намери нещо за себе си – връзка с историята, връзка с героите, човешките съдби. "Уол-и", както всички останали продукции на Pixar, е насочена към широк диапазон от хора – деца, младежи, възрастни и т.н.
Avtora.com: Какво е Вашето участие в "Уол-и"?
Антони Христов: Художествен директор на филма. От мен зависеше визуалното оформление на почти всичко, което зрителят ще види на екрана.
Avtora.com: Има ли нещо вярно в твърдението, че дизайнът на робота Уол-и е инспириран донякъде от Закс (роботчето от едноименния сериал "Бенджи, Закс и Звездния принц") и Ар-Ту-Ди-Ту ("Звездни Войни").
Антони Христов: Никога не съм чувал за никой от тях. Не знам за какво говориш. Шегувам се. Според мен няма нищо ново под слънцето – има няколко различни варианта, които могат да се проектират, но е факт, че каквото и да направиш, е трудно в днешно време да бъдеш истински различен. Поне що се отнася до дизайна на едно роботче, естествено.
Avtora.com: За мен колаборацията е съвършена. Уол-и е най-симпатичният робот, който съм виждал до момента.
Антони Христов: Това беше нашата цел.
Avtora.com: Любимата Ви продукция на Pixar до момента?
Антони Христов: Обичам много продукции на Pixar, но истината е, че се удивлявам повече на филмите, в които нямам пряко участие. "Играта на Играчките" (Toy Story) например ми е любимо и това до голяма степен се дължи на факта, че аз не съм работил върху него. Виж, ужасно трудно е да харесаш нещо, до което си толкова близко при неговото създаване. А да го оцениш по достойнство, още повече.
Avtora.com: Бъдещи проекти на Pixar, като "A Princess of Mars" и "1906" ще бъдат хибрид между GC анимация и реални кадри. Какво е становището Ви относно тази посока на студиото? Още в "Уол-и" станахме свидетели на подобно съчетание, макар и във въпросната лента значението им да беше по-скоро минорно.
Антони Христов: Значението на живите кадри в "Уол-и" беше много голямо всъщност. Там, където зрителят вижда живи кадри на хора, те винаги бяха на монитор, а също така и качеството беше лошо. И когато камерата се отдалечаваше от въпросните монитори, всеки можеше да види, че всъщност Wall-e истинският - образ от плът и кръв, а хората са плоски двуизмерни фигури.
Снимка: Avtora.com
Avtora.com: И все пак, смятате ли, че това е нов път за развитие на студиото? Говори се за съотношение 50% на 50% между истински и компютърни кадри в споменатите бъдещи продукции?
Антони Христов: Ние имаме много пътища на развитие. В момента подготвяме продукцията "1906", в която сюжетът ще се върти около земетресението в Сан Франциско, но това не е нова посока. Това е просто допълнителна посока. Ние търсим непрекъснато. Нямаме ясно изразени граници, които да ни ограничават до момента, в който правим единствено два или три типа филми. Според мен, това е много смел подход, защото не работим с ниски бюджети за подготовката на всяка нова наша лента. Средният бюджет за студиото е около 150 милиона долара за филм. Сам по себе си този факт означава, че поемаме огромни рискове с търсенето на нови концепции. Дори с "Уол-и" рискът за нас беше много голям, защото никой не може да предскаже колко добре ще се реализира даден филм. Но пък нашата философия винаги е била следната – "рискът да правиш нещо по-безопасно е по-голям, отколкото да рискуващ с нещо, което е различно и иновативно".
Avtora.com: Технологичният процес лимитира ли Pixar, що се отнася до конструирането и разгръщането на истории?
Антони Христов: Не, по никакъв начин.
Avtora.com: В този ред на мисли, докъде ще се разпростре развитието на технологиите, според Вас? И доколко важни са те, предвид факта, че именно те бяха първопричината за успеха (комерсиален и творчески) на Pixar?
Антони Христов: Компютърните технологии не са целта. Те са просто метод. Ние не правим компютърни филми. На първо място ние създаваме добри филми, направени чрез компютър.
Avtora.com: Коя според Вас ще бъде медията на бъдещето – технологии като BluRay на Sony, или онлайн сервизите на Apple и Microsoft, от които потребителите директно могат да свалят избрани от тях филми във висока резолюция на своите компютри или видеоплейъри срещу съответното заплащане? Смятате ли, че дигиталната дистрибуция би могла да бъде новият лидер?
Антони Христов: Ако знаех с точност, вероятно нямаше да се занимавам с художествената дирекция на филми, но пък от друга страна е неоспорим факт, че дигиталната дистрибуция все повече и повече навлиза в домовете на хората. И след време, кой знае, наистина може да преобърне пазарната действителност.
Avtora.com: Какво е мнението на Pixar за продълженията? Все още ли сте на мнение, че е добре да има такива, единствено, ако разказваната история бъде поне на нивото на тази от оригинала?
Антони Христов: Единствената причина, поради която изготвяме продължения, е, ако наистина разполагаме с добра идея. За нас не са важни финансовите постъпления, които може да ни донесе определено продължение. Важно е, както вече споменах, да имаме идеята. Тя е тази, която ни грабва и ни подтиква да я реализираме спонтанно. Другата истина е, че до този момент ние действително нямаме провалил се проект в истинския смисъл на думата. В общи линии, всеки наш филм е комерсиален успех и в същото време е отлично приет от критиката. Но отново ще повторя, не това е причината да търсим понякога продълженията на дадени наши продукции.
Avtora.com: Кога можем да очакваме новите продължения на "Играта на играчките" и "Колите"?
Антони Христов: През 2010 на екраните в киносалоните трябва да грейне "Toy Story 3". И от сега мога да споделя, че филмчето е просто невероятно. Бих казал разтърсващо. Разплаква те на няколко пъти. Толкова е хубаво. За мен това е най-доброто Toy Story до момента. А за "Cars 2" можем да говорим през 2011 г.
Снимка: Avtora.com
Avtora.com: От колко време работите в Pixar?
Антони Христов: Десет години. Наистина ще станат десет години!
Avtora.com: Какви отговорности Ви носи позицията на художествен директор?
Антони Христов: От мен зависи целия дизайн на сцените в нашите филми. Как изглежда всяка една от тях във визуален аспект. От проектирането до цялостната реализация. Аз работя както с художниците, така и с компютърните специалисти и е необходимо да направя така, че работният преход между тях да бъде плавен и безболезнен.
Avtora.com: Преди Pixar сте работил за Disney, Warner, Fox и Universal. Къде сте получил най-голямата свобода на действие?
Антони Христов: Без никакво съмнение в Pixar.
Avtora.com: Много хора предричаха, че след като Pixar беше закупен от Disney, характерният стил на студиото по всяка вероятност ще изчезне. Това за наша радост не се случи. Според Вас това се дължи единствено на факта, че бивши Pixar шефове оглавиха Disney, или има и нещо повече?
Антони Христов: Това беше най-ненормалната покупка на компания. В смисъл, купуваш много по-малка компания и след това ги правиш шефове на по-голямата. За мен това е основната причина да останем реално непроменени след закупуването ни от Disney.
Avtora.com: И един въпрос, който не мога да се въздържа да не Ви задам. Мнението Ви за Стив Джобс (изпълнителен директор на Apple)? Много важна част от историята на Pixar?
Антони Христов: Беше. Аз имам честа да се познавам лично с него и смятам, че е един от най-големите мозъци на нашето съвремие, а и въобще. Неговата идеология все още живее в нас (Pixar), въпреки, че той вече не е сред нас. Стив Джобс е човек, който много държи на детайлите. Той е от хората, които винаги имат ясна представа за цялостната картина, но в същото време познава до съвършенство и най-дребният детайл, който я съставлява. И няколко интересни случки – веднъж беше крайно педантичен, представете си, спрямо мебелното обзавеждане на няколко кина, с които работихме. За него беше също така ужасно важно как е изготвено от дизайнерска гледна точка менюто в ресторантите на Apple. В същото време, обаче, е човек, който знае кога да се довери на качествени според него хора и да ги остави да работят без постоянен надзор. Той има дарбата да разпознава таланта у хората и да дава на въпросните необходимия въздух и творческа свобода. Това е много важно качество за един истински лидер, какъвто несъмнено е той.
Avtora.com: Животът Ви извън студиото?
Антони Христов: Стандартен – семейство, жена, деца. Обожавам и моят 1800 кубиков звяр Харлей Дейвидсън! Усещането да обяздиш подобно животно наистина е незабравимо и ужасно пристрастяващо.
Снимка: Avtora.com
Avtora.com: Обичате ли киното извън работния процес?
Антони Христов: О, определено. Дотолкова, че преподавам във филмовата академия на Сан Франциско. И това е едно от най-големите удоволствия, които животът ми предоставя, наистина.
Avtora.com: Мечтаният филм, в разработката, на който бихте желал да участвате? И ако можете да споделите топ 5 на най-значимите продукции (CG, игрални)
Антони Христов: Ще се въздържа от личен TOP 5, защото не искам да назовавам имената на други компании. А иначе, много бих искал да участвам в създаването на втория "Таласъми ООД". Също така и в "Cars 2", защото колите като концепция и идея са ми много интересни.
Avtora.com: Върху какво работите в момента?
Антони Христов: Не мога да говоря много в настоящия момент, но все пак ще споделя, че подготвяме серия от късометражни филмчета. Четири на брой. До края на годината трябва да са напълно готови. Първите три отиват към телевизията, а последното, което е с продължителност шест минути, ще се показва по кината. И ще бъде първата ни IMAX продукция. Това ни е първият IMAX филм! В интерес на истината вие сте първата медия, която научава за това.
Avtora.com: Какви са спомените Ви за България?
Антони Христов: Тази България, която аз на времето напуснах, не ми липсва въобще. Тази, която виждам в момента, ми харесва много повече. И това, че аз съм българин, е едно щастливо съвпадение, защото тя пак щеше да ми хареса, дори и да не бях такъв.
Avtora.com: Колко често се връщате и намирате ли я променена след прехода?
Антони Христов: Връщам се всяка година. Намирам я променена в положителен аспект. Държава с много по-висока динамика, контрасти, красота. Защото, ако тръгнеш от "Шератън" и стигнеш до "Света Неделя", ще видиш на едно място, както най-красивите жени, така и най-нещастните хора. А това, повярвай ми, го няма никъде другаде по света.
За Avtora.com интервюто взе Ивайло Коралски.