Amazing Spider-Man е най-доходоносната кинопродукция, прожектирана в северноамериканските кинотеатри през изминалия дълъг уикенд, включващ националния празник на САЩ – 4 юли.
Успехът на лентата, започнала съществуването си след спирането на разработката на Spider-Man 4 през 2010 г., бе повече от очакван. Още във вторник, когато се състоя кинопремиерата й, в актива й бе вписан рекорд – с $35 млн. от продадени билети, Amazing Spider-Man подобри постижението на Transformer и стана филмът с най-голям вторничен боксофис в историята. Общо за шестте дни до края на изминалата седмица, лентата инкасира $140 млн. от прожекции в САЩ и Канада, като само през уикенда спечели $65 млн.
И шестдневният, и тридневният боксофис на новия Spider-Man надминават значително сумите, инкасирани от Batman Begins ($79.5 млн./$48.7 млн.). Двете ленти биват поставяни под общ знаменател, въпреки че от появата на Batman Begins изминаха 7 години, тъй като принадлежат към категорията на т. нар. reboot-и (филм от дадена поредица, чийто сюжет предшества като хронология на събитията всички останали нейни части).
Извън Северна Америка Amazing Spider-Man стартира не по-малко успешно, инкасирайки общо $200 млн. до общата сума от $340 млн. – $110 млн. над вложените в заснемането на продукцията $230 млн. Сравнен с останалите блокбъстъри от новата ера в киното, издадени в седмицата на 4 юли, филмът отстъпва по приходи единствено на трите части на Transformers, Twlight Saga: The Eclipse и Spider-Man 2.
И критиката, и публиката са единодушни в оценките си за творбата на Марк Уеб, чиито главни роли се изпълняват от Андрю Гарфийлд и Ема Стоун – 66/100 MetaScore от първата и А- CinemaScore от втората.
Говорейки за блокбъстъри – следващият сигурен такъв, The Dark Knight Rises, излиза по кината след 10 дни и повечето анализатори са убедени, че ще постави нов рекорд за най-доходоносен уикенд на 2D филм, надминавайки с лекота боксофиса на Dark Knight от 2008 г. ($158.4 млн.).
Обратно в настоящото издание на класацията – освен Spider-Man, в него дебютират още две премиерни ленти – криминалната драма Savages на Оливър Стоун, забранена за гледане от непълнолетни лица, и музикалният документален филм Katy Perry: Part of Me.
Привличайки не просто възрастната аудитория, а много голям брой хора над 60-годишна възраст (повече от 60% от всички зрители в залите), Savages успя да изненада анализаторите със своя първи финансов успех. Филмът, в който участват Тейлър Кич, Блейк Лайвли, Джон Траволта, Бенисио дел Торо и Салма Хайек, инкасира $16.2 млн. и се позиционира на четвърто място след бившите лидери в класацията - Ted и Brave. Savages е базиран на бестселъра на Дон Уинслоу и е заснет с бюджет от около $45 млн.
Осъществен само с $12 млн., Katy Perry: Part of Me също се представи повече от успешно в първия си уикенд, генерирайки $7.2 млн. и общо $10.3 за всички почивни дни. Очаквано, повече от 80% от зрителите на лентата, предназначена за феновете на американската поп звезда, са били от нежния пол, а 72% - под 25-годишна възраст. Този боксофис обаче е близо три пъти по-слаб от заработения от Justin Bieber: Never Say Never, който излезе миналата година.
Непосредствено зад Part of Me, на девета позиция, се намира комедийната драма Moonrise Kingdom на Уес Андерсън – филмът, с който бе открито тазгодишното издание на кинофестивала в Кан, и който има статут на инди хит. За седем седмици лентата, в която участват актьори като Бил Мъри, Брус Уилис и Едуард Нортън, инкасира $26.9 млн. - $10 млн. над вложения за реализацията й бюджет.
На последната, десета позиция в класацията, дебютира новият филм на Уди Алън, To Rome With Love, който излезе по кината преди три седмици, но в твърде малък брой театри. И сега, с увеличено разпространение, той може да бъде видян в малко над 800 кинотеатъра, докато лидерите в боксофиса се прожектират в около 4000.
Позициите в средата на топ 10 са заети от следните заглавия: Magic Mike (5), Madea's Witness Protection (6) и Madagascar 3: Europe's Most Wanted (7), първите две, от които излязоха миналата седмица. Заслужава си да се спомене още един факт, свързан със северноамериканския боксофис - в неделя Disney стана първото студио на 2012 г., преминало границата от $1 млрд. от продадени билети в САЩ и Канада.