13 филма (дебютни и втори), от цял свят, ще се борят за престижната награда на Stella Artois в деветия кинофестивал София Филм Фест.
Международно жури ще определи най-достойния сред претендентите за нея, а победителят ще получи 5000 Евро, диплом и статуетката Stella Artois® Grand Prix.С филмът „Дърводелецът” (The Woodsman, 2004, САЩ ), младата режисьорка Никол Касел (Nicole Kassele) прави своя пълнометражен дебют. В главната роля е Кевин Бейкън, (Kevin Bacon). Неговият герой, освободен след 12-годишен затвор за педофилия, се завръща към живота и намирайки разбиране единствено във Вики (Кира Седжуик, Kyra Sedgwick), трябва де преодолее демоните от миналото.
Вторият игрален филм на Джесика Хауснер (Jessica Hausner) “Хотел”(Hotel, 2004, Австрия) е вдъхновен от австрийските притчи и приказки. Действието на филма е ситуирано в зададъчен хотел в Алпите. След мистериозното изчезване на рецепционистката, мястото й заема младата и невинна Ирене. Според полицейското разследване, изчезването е крайно подозрително. Ирене е обзета от параноичното усещане, че някой я наблюдава, докато вечер плува сама в басейна на хотела.
Дебютния филм на Лени Ейбръхамсън (Lenny Abrahamson) „Адам и Пол” (Adam&Paul, 2004, Ирландия) е стилизирана мрачна комедия, проследяваща един ден от живота на двама приятели. Както често се случва, те са се посветили изцяло на краденето на пари за наркотици, но наистина нямат късмет, възможности и приятели. “Адам и Пол” е приказка за две объркани, уязвими деца, подвластни на сили, твърде могъщи за тях. Това не е безнадежден филм, а нежна, несантиментална и невероятно смешна история за упоритостта на човешкия дух дори и при най-обикновените хора.
t
Словенският режисьор Винко Мьодерндорфер (Vinko Moderndorfer) се включва в конкурса с „Предградие” (Predmestje, 2004, Словения), заснет по едноименния му авторски роман. Сюжетът на “Предградие” се завърта около група приятели на средна възраст, които прекарват свободните си вечери в кварталната зала за боулинг в размишления за неосъществения си и пропилян живот. Привидно забавни и добронамерени в началото, тези любители на кеглите започват да стават опасни, когато в техния квартал се заселват двойка чужденци. Всичко започва с воайорска шега - тайно заснемат любовните занимания на младата двойка – но скоро тя прераства в нещо далеч по-злонамерено.
„Костенурки по гръб” (Tartarughe sul dorso, 2004, Италия) е пълнометражен дебют за Стефано Пазето (Stefano Pasetto). Това е история за “първата любов”, която оставя дълбок отпечатък в живота ни. Той и Тя са на по тридесет години и живеят в Триест. В стаята за свиждане в затвора, в няколко последователни игри „Скрабъл” двамата наваксват цяла поредица пропуснати срещи, накъсали общото им минало.
С първия си пълнометражен игрален филм се представя и Светозар Ристовски – „Илюзия” (2004), Македония / Австрия. Започва с цитат на Ницше: “Надеждата е най-голямото зло, защото продължава човешкото страдание”, който задава тона на черната приказка за живота отвъд надеждата. В обърканите години на прехода в Македония светът на младия Марко се разпада, алкохолът и комарът отравят живота му вкъщи, безмилостните хулигани в училище правят живота му извън дома нетърпим. Момчето мечтае за спасение и точно тогава неговият учител го насърчава да участва в поетичен конкурс.
Полската режисьорка Малгожата Шумовска (Malgorzata Szumowska) представя своя модерен и дълбоко емоционален поглед за живота на млада жена, чиято нежелана бременност се превръща в безценен дар. „То” (Ono (2004, Полша), е заснет по неин сценарий. Иска се кураж, за да обичаш живота”, казва 22-годишната Ева - главната героиня във филма. Работата й е неблагодарна и ниско платена, майка й отказва да види това, което не й е по вкуса, баща й е изгубил разсъдъка си, приятелят й я напуска, а в корема й расте бебе. И въпреки всичко Ева обича живота. Специално за 9-ото издание на София Филм Фест, Малгожата ще дойде да представи филма си въпреки напредналата си бременност.
„Изпепеляване” (2004) на режисьора Станимир Трифонов е българският представител в международния конкурс, с участието на Стефан Вълдобрев и Параскева Джукелова (на снимката). Сценарият е на Йордан де Мео, оператор е Емил Христов. Екранната история е ситуирана в края на Втората световна война. Младият романтичен италианец Енрико се жени за българката Калина, но скоро идилията се нарушава от намесата на Държавна сигурност и майор Методи Стоев, който е влюбен в съпругата му. Италианецът е пратен в концлагер, а Калина става доносница на Стоев и ражда дете от него.
Иранeцът Саман Салур (Saman Salur) представя игралния си дебют „От земята на мълчанието” (Sakenine sarzamine sokoot, aka From the Land of Silence, 2004, Иран) - приказен разказ за две деца, борещи се със суровия, безмилостен живот в пустинята. Техният дом е един тарафопост, баща им е шофьор на камион, прекарва сол и почти винаги е на път. Двете момчета изкусно “скубят” преминаващите шофьори, като им продават опиум и крадено гориво. Неочакваната им среща с човек, който бяга от живота, открива пред тях нови хоризонти.
„Чудовищочетвъртък” (Monstertorsdag, aka Mosterthursday, 2004, Норвегия) е вторият игрален филм на Арилд Й.Омундсен (Arild Ostin Ommundsen). Романтичната драма с елементи на комедия се развихря край сърф залива в Ставангер. Евен и Торд са стари приятели. Евен цял живот е обичал Карен, но тя очаква дете от Торд и се омъжва за него. Торд е всичко, което Евен не е. Скоро след сватбата с Карен, Торд заминава за Сингапур
Към силното аржентинско участие в програмата на 9-ия СФФ се присъединява и филмът на Eрнан Г. Иглесиас (Hernan Iglesisas) „Принц Гомес” (Prince Gomez, 2004), участник в Международния конкурс. Гомес е типичен чиновник, водещ монотонен живот. Принца е преуспяващ футболист, който няма никаква представа, че съществува един непознат с абсолютно същото лице като неговото. За Гомес това се е превърнало в кошмар – роднините му го наричат на шега Принца, хората го спират по улиците.
Ахим фон Борис (Achim von Borries) представя втория си игрален филм „Любов в мислите” (Liebe in Gedanken, aka Love in Thoughts, 2004, Германия). Младият режисьор внася привлекателна доза поетизъм в третата екранна версия на студентската трагедия от Щиглиц, разиграла се през 1927. Състудентите Паул и Гюнтер са приятиели - Гюнтер е богат, спортна натура и се изживява като бохем, а Паул принадлежи към работническата класа, но компенсира произхода си с ум и талант. И двамата са влюбени в идеята да бъдат влюбени и да водят живот без всякакви ограничения.
Първият си игрален филм представя Сърджан Колевич – „Червеният сив камион” (2004, Сърбия/Гeрмания/Словения). Белград, лятото на 1991-ва. Югославия се разпада. Откраднат камион и инцидент среща Гавран, току що излязъл от затвора, и Сузана, която отива към Дубровник, за да направи аборт. За него тя е първата жена, с която може да разговаря; за нея той е просто поредният идиот, с когото трябва да се съобразява. Но надвисналата и над двамата опасност и заплашващата война ги сближават.
Инфо: София Филм Фест