Жанр: Side-scroller stealth екшън Година: 2012 Разработва: Klei Entertainment Издава: XBLA Games Платформа: Xbox 360
И за кой ли път през тази година: дами и господа, ако днес искате нещо ново, свежо, оригинално, интересно и в същото време евтино от света на видеоигрите, задължително се обърнете към така наречените "независими" (инди) среди за гейм разработка!
Доказателствата вече са толкова много и убедителни, че ни се струва излишно да добавяме още едно към тях. Въпреки това ще го направим – в лицето на новото заглавие на същите онези изумително талантливи моми и момци от Klei Entertainment, създали един от най-култовите сайд скролър 2D екшъни на нашето десетилетие – Shank.
Лирично отклонение за по-младите геймъри, които може би не са имали привилегията да потрошат десетки, стотици часове по разни аркадни автомати навремето (да се чете 80-те и 90-те години на миналия век).
Тогава игри като Karateka, Contra, Prince of Persia и прочее бяха не просто популярни, те бяха РЕЛИГИЯ. Култ! Ярки представители на така наречения side-scroller жанр (намек за механиката на играта – буквално "плъзгам се встрани"), те изглеждаха така, както на съвременните геймъри вероятно им изглеждат заглавия от класата на Crysis и Far Cry. Иначе казано – истинска революция.
С възхода на истински реалистичните (направо фотореалистични) 3D игри обаче този жанр беше позабравен, за да се възроди напоследък под вещите ръце на десетки независими разработчици, които му вдъхнаха нов живот с идеите и креативността си.
След Braid, Trine, Shank, Limbo и Deadlight, днес ще си поговорим за още един съвременен представител на този (уж) позабравен жанр – Mark of the Ninja.
Уникалното тук е, че за разлика от екшън ориентирания Shank, този път Klei Entertainment опитват нов подход. Редутът е нещо наистина оригинално – двуизмерен (2D) стелт екшън side scroller. Шантаво, нали?
И за да направят нещата още по-интересни, а и за да мотивират играчите да играят Mark of the Ninja така, както е била замислена (т.е. като стелт, а не като праволинеен екшън), Klei Entertainment са въвели много любопитна система за трупане на опит.
Колкото по-стриктно се придържате към каноните на жанра – избирате фин, тактически подход за елиминиране на враговете си, криете труповете им, за да не предизвикат излишно внимание, тормозите ги от разстояние и ги разигравате в "нинджа" стил - толкова повече ще ви възнаграждава играта с ценни точки опит.
Авторите дори са предвидили специален режим за игра (Way of the Ninja), в който героят ви изобщо не разполага с оръжие за директно нападение (меч), но за сметка на това получава богат арсенал от допълнителни средства за отвличане на вниманието.
Визуално играта е издържана в същия прелестен 2D анимационен стил, който може би ви е познат от Shank, и единственото и истинско "престъпление" е, че се изиграва буквално на един дъх – за не повече от 6-8 часа.