Април месец 2008 г. бе фундаментален за поп музиката. Упорството на две певици –Стефани Анджелина Германота и Катрин Елизабет Хъдзън, по-известни като Lady Gaga и Кейти Пери (Katy Perry) – дава резултат и в рамките на около 20-ина дни двете "разпукват" пролетта със своите сингли Just Dance и I Kissed a Girl.
Трудно може да се открият стилови прилики между двете. Единственото, което ги свързва, е нюхът към хитовете, с които изпълниха радио и ТВ-ефира, както и интернет пространството в следващите над 5 години и половина. Всичко това неминуемо доведе до непрекъснато съпоставяне и съревнование между двете – подбудени главно от фенове и медии.
Lady Gaga е безкрайно амбициозна, що се отнася до това да провокира възможно най-много и разнопосочни реакции. Ако перифразираме репликата на Мечо Пух, нейното мото би изглеждало така: "Колкото по-скандално, толкова по-скандално". И в същото време възможно най-грандиозно, в което се убедиха и българските фенове по време на концерта в София през август 2012 г.
В същото време Кейти Пери се превърна в събирателен образ на захаросаната американска сладурана – измамно невинна, съблазнителна и, както се оказа през следващите години, истински магнит за мъжете от шоубизнеса.
Ако говорим за продажби, Lady Gaga убедително бие своята колежка в периода от появяването им до есента на 2013 г. Освен това The Fame, неговото продължение The Fame Monster EP и Born This Way получиха много заслужени възхвали от критиката – нещо, което не може да се каже за албумите на Пери - One of the Boys и Teenage Dream, обрали предимно негативни реакции.
Lady Gaga реално успя да се настани на трона на поп музиката, но това в никакъв случай не бе достатъчно за нея. За нея бе предизвикателство да бъде хедлайнер на алтернативния фестивал Lollapalooza 2010 и да направи стейдж-дайвинг в публиката, облечена в садо-мазо дрехи. За нея бе предизвикателство да се впусне в джаз средите с легендата Тони Бенет. Но най-голямото предизвикателство пред нея винаги е бил копнежът тя да моделира свое собствено течение в поп музиката и до момента нейната мисия е в процес на изпълнение.
ARTPOP е замислен като нещо много повече от музикален албум заради съдържанието на думата "арт" в него. Дори определението концептуален някак увисва във въздуха, защото целият проект съчетава в себе си не само музика, но и визия, поезия, съвременни технологии и прочее. За тази свръхамбициозна цел бе направена умопомрачително сложна и проточила се във времето промоция, в която можем да открием както висша мода, така и откровена голота.
При Кейти Пери липсва тази грандомания, типична за Lady Gaga. Вярно е, че новият й албум Prism бе рекламиран в цяла Америка от огромен пътуващ златен камион, но това бе по-скоро прищявка на едно палаво момиче. Пери винаги е била конвенционална поп певица и никога не се е спотайвала зад някакви сложни концепции.
Самата тя обаче е секс символ и модна икона посвоему от типа, с който свързваме Playboy зайчетата на Хю Хефнър. В известен смисъл Кейти Пери е антипод на Lady Gaga, ако говорим за изразните средства, с които всяка една от тях представя своя музикален продукт.
За изненада може би на мнозина обаче Кейти Пери за първи път може да бъде обявена за победител. Roar достигна номер 1 в Billboard и в класациите за сингли на Великобритания, Австралия, Канада, дори България, продавайки над 3,6 милиона копия само в САЩ. Applause пък не успя да оглави нито един от тези чартовете и като цяло успехът на парчето остана в сянката на това на Пери, реализирайки двойно по-малко продадени бройки в Америка.
За изненада може би на мнозина обаче Кейти Пери за първи път може да бъде обявена за победител. Roar достигна номер 1 в Billboard и в класациите за сингли на Великобритания, Австралия, Канада, дори България, продавайки над 3,6 милиона копия само в САЩ. Applause пък не успя да оглави нито един от тези чартовете и като цяло успехът на парчето остана в сянката на това на Пери, реализирайки двойно по-малко продадени бройки в Америка.
Като доказателство за надмощието на Roar може да бъде добавен и броят на гледанията на клиповете в YouTube. Този на Applause излезе около 2 седмици по-рано от този на Пери, но изостава значително по този показател с около 100 000 милиона по-малко гледания.
Кейти Пери печели друга битка – тази за продажбите на албумите в САЩ през първата седмица от излизането им. И двата проекта дебютираха под номер 1, но разликата в числата може да погъделичка егото на Пери. В САЩ Prism продаде 286 000 копия през първата си седмица, докато ARTPOP - само 258 000 копия, по-малко дори и от Bangerz на Майли Сайръс (Miley Cyrus). Въпреки драстичния спад на продажбите на албуми на физически носители в глобален аспект за Lady Gaga тази статистика може да бъде смущаваща.
На фона на ARTPOP предишният й албум Born This Way се разграби в 1,1 милиона копия през първата седмица, а през 2013 година изпълнители като Eminem и Джъстин Тимбърлейк (Justin Timberlake) с лекота прехвърлиха границата от 500 000 бройки, гарантиращи златен статус.
Заслужено или не, за първи път албум на Пери получи сумарно повече добри оценки от албум на Lady Gaga. Prism в никакъв случай не е най-оригиналният поп албум на 2013 година, но песни като Unconditionally, Walking on Air и Dark Horse, както и пилотният сингъл Roar демонстрират пъстротата в музиката на Пери, в която можем да открием силно набиващи се в главата припеви, диско ритми и умерени дози отнесеност.
ARTPOP остава леко недооценен, тъй като очакванията към него бяха вдигнати до космически висоти. При Lady Gaga едно е сигурно – новият й албум е като нищо, правено от нея досега и това може да се потвърди с много от парчетата вътре и особено с блестящата балада Dope, футуристично звучащи клубни химни като Venus и Do What U Want и осезаеми рок влияния в песни като Manicure.
Има ли победителка между двете в този трети рунд? Кейти Пери успява да излезе с едни гърди напред и да спечели по точки, макар че по-скоро изглежда Lady Gaga да е стъпила две крачки назад. За превъзходството на първата говори и популярността й в Twitter, където през ноември 2013 година тя достигна до над 47 милиона последователи, задминавайки Джъстин Бийбър (Justin Bieber), който пък преди това бе изпреварил именно Lady Gaga.
Но тук трябва да споменем, че ARTPOP-ът ще полети в космоса през 2015 г., като по този начин неговата създателка ще стане първата изпълнителка, която ще пее на живо извън границите на тази планета.