Романтична екшън комедия с Том Круз и Камерън Диас. Дори с минимално количество предразсъдъци е ясно, че едва ли трябва да очаквате холивудски шедьовър за сметка на големи приходи в боксофиса.
Но тъкмо, когато си мислите, че по кината е поредната шаблонна боза, Knight and Day (преведен не особено адекватно като "Истинска измама") идва като приятна лятна изненада.
Основна причина за това е тандемът на режисьора Джеймс Мънголд (Girl, Inerupted, 3:10 to Yuma) и сравнително новия в занаята сценарист Патрик О'Нийл (Patrick O'Neill).
Отдавна в Холивуд има точно определен задължителен брой сюжети, чиито вариации се използват от големите студия. И единственият начин да се случи нещо ново е да подходиш към съчетаването им оригинално.
Историята на Knight and Day е проста: реставраторка на стари коли случайно е спасена от отцепил се таен агент на ФБР. След самолетна катастрофа той трябва да я пази от службите, които са по петите й. Затова я взима на опасната мисия по изчистване на името си. И въпреки че през цялото време предимно му пречи, той упорито търпи женската й природа, докато тя неочаквано няколко пъти спасява железния му задник от напечени ситуации.
Пародии на романтичните екшън комедии има от десетилетия, но не точно това е Knight and Day.
Както е видно до тук, филмът пресъздава класически жанрови клишета. Нещо повече - той пресъздава ВСИЧКИ жанрови клишета.
Мъжкият персонаж е смел и загадъчен таен агент, който може да се измъкне от всяка ситуация и да свали само с поглед бельото на всяка мадама (моля, наберете 007!). Спасява красива и опърничава мадама от смърт, с което я въвлича в своята борба необратимо.
Локациите, битките и преследванията се случват на летища, във въздуха, на тропически острови, в пътни закусвални, в изоставени складове, влакове и по покриви на високи сгради.
Разбира се, има и престрелки на магистрали с отклонения на няколко нива, по време на които персонажите карат само с ръце (с една ръка, без ръка, без да гледат) и сърфират върху капак на лъкатушеща кола, след което се промъкват между устремени в срещуположни посоки влакове, за да оставят преследвачите си от другата страна.
Естествено, че той и тя се гледат влюбено, докато някой от двамата е зад волана и имат безупречни прически след половин час въргаляне в прахта.
Любовните сцени са изпълнени с моменти на "случайна" физическа близост и разменени дъх и погледи, тук е и шеговитото гонене, при което някак двамата падат на земята един върху друг.
За финал оставям препратката към "Мисията: невъзможна", в която той я носи на ръце, докато пламъците на експлозията обгръщат фона зад тях .
Ако описаното до тук, съчетано с общата любовна биография на Круз и Диас, беше направено сериозно, публиката вероятно щеше да си излезе след 20-тата минута.
Добрата новина е, че не е. Защото всички клишета са пресъздадени с точното количество самоирония.
Така едновременно филмът, без да е пародия, успява да ни разсмее, но и държи фронта на героизираните персонажи, при които не съществуват въпросите "как" и "защо".
Освен ситуационен и асоциативен, хуморът е в забавния диалог (отново изпълнен с тонове шаблонни реплики), който ражда лафове и е идеална площадка за игра на филми (а тая реплика от къде беше?...).
Чудесно е, когато холивудски филм, направен с единствената цел за печалба, успява да бъде гледаем въпреки тоталната липса на новаторство.
Затова вдигаме палци горе за "Истинска измама".
След което скачаме от прозореца, падаме от 6-ия етаж с котешки скок и няколко претъркулвания, качваме се на покрива на едно такси в движение, правим завъртане на светофара, улавяме въженце, спуснато от хеликоптер над задръстването, забърсваме букетче мадами, взривяваме една бензиностанция и както си летим на фона на експлозията, зад нас се изписва краят на това ревю.
Автор: Елена Пенева, [email protected]