Боби Решовски е едно от тези имена, които в последните години неизменно свързваме с качествената celebrity фотография. Въпреки че не е от толкова отдавна в бранша, той вече може да се похвали, че е работил за такива издания като Playboy, FHM, Мач Магазин, "Номер 69", пресъздавайки визията на "Най-красивата и поддържана жена в света", по собствените му думи. Освен стилната еротика, която създава с обектива си, се занимава още с портретна, арт, модна и рекламна фотография.
Митко Попов: Как започна да се занимаваш с фотография и кога превърна тази си страст в професия?
Боби Решовски: В началото фотографията беше само хоби. Обичах да снимам предимно хора и градски пейзажи за собствено удоволствие. По онова време имах компютърна фирма и се занимавах с IT, докато един ден с мен не се свърза Георги Неделчев (тогава беше гл. редактор на списание Playboy) и пожела да работим заедно, като снимам за тогавашната рубрика "Бъдещи звезди".
В този момент все още нямах подготвка да се занимавам професионално с фотография, тъй като нито притежавах нужната техника, нито имах достатъчно практика, но година по-късно, когато зората на компютърните продажби взе да залязва, реших да се свържа с него и това сложи началото на една нова кариера.
.: Koи са източниците ти на вдъхновение и кое приемаш като най-голямо предизвикателство пред себе си?
Боби Решовски: Никога не съм имал конкретни източници на вдъхновение. Най-удобно се чувствам, когато импровизирам на място и се оставям на момента. Затова и почти никога не си поставям предварително определени идеи за снимки. Колкото до най-голямото ми предизвикателство, то е в професионален план – работата ми да може да бъде оценена не само в България, но и извън граница.
.: Имаш ли философия, която се стремиш да спазваш в работата си?
Боби Решовски: В България да си фотограф не е никак лесно. Нишата е много тясна, а борбата за място под слънцето е жестока. Затова и се придържам към философията – "коректност към клиенти, модели, а дори и към самия себе си". Това е изключително важно в бранша – ако хората разберат, че могат да разчитат на теб, си свършил половината работа в развитието си.
.: Популярен си като един от най-добрите еротични фотографи в България - снимал си за FHM, Playboy, актова фотография. Каква е тайната на пресъздаването на красотата и красива жена ли е българката като цяло?
Боби Решовски: Обиколил съм доста държави и определено мога да твърдя, че българката не просто е най-красивата, но и най-поддържаната и суетна жена. Винаги се стреми да изглежда перфектно, независимо от физическите й данни. А колкото до пресъздаването на визията във фотографията, най-важно е да опознаеш добре модела срещу теб.
Да можеш да прецениш положителните и отрицателните й черти, да усетиш кое в нея ще направи впечатление и ще спечели зрителя и да наблегнеш върху това й качество. Винаги съм следвал максимата, че когато снимаш хора, колкото е важен моделът, толкова и фотографът.
.: Работил си с някои от най-привлекателните звезди в България. Можеш да ли отличиш някое име и имаш ли предпочитан модел сред тях?
Боби Решовски: Не деля моделите си на различни категории. Не е толкова важно кой позира пред обектива ти, а как ще успееш да го представиш на публиката. Може и да е съвсем непознато в публичното пространство момиче, но ако успееш да извадиш наяве най-силните й качества, ще грабне погледите много повече, отколкото някоя известна личност.
И все пак, ако трябва да отлича някои имена, мога да кажа добри думи за Златка Димитрова (с нея се работи лесно, обича работата си и знае какво и как да разкрие от себе си, за да изглежда добре), както и Веси Попова, бившата бек-вокалистка от "Шоуто на Иван и Андрей". Тя не е професионален модел и никога не се е занимавала с това, но просто обективът я обича. При нея даже не е нужна и комуникация, идва й отвътре и сякаш винаги знае как да застане и подходи в нужната ситуация, за да се получат страхотни кадри.
.: Кои са най-силните ти качества като фотограф?
Боби Решовски: Напоследък съм се концентрирал в откриването на нови таланти. Има толкова много жени в България, които изглеждат невероятно и заслужават да бъдат показани в целия си блясък. Може би това е едно от тези качества – добрата комуникация, правилният подход към различните ситуации. Колкото до самия начин на работа, както и при повечето фотографи, така и аз имам свой собствен изграден стил и не робувам на никакви правила.
.: Какъв съвет би дал на младите хора, които искат да тръгнат по твоя път?
Боби Решовски: Напоследък с мен се свързват много любители, които имат желание да се занимават професионално с фотография. Но точна формула за успех няма. Много често, да се озовеш с правилните хора на правилното място може да те отведе на върха, от друга страна и никога не трябва да чакаш нещата просто да се случат.
Важни са търпението и упоритостта, силната воля, защото ако дори за миг се усъмниш, че не би успял, ще се върнеш назад в развитието си и ще се замислиш дали не е по-добре въобще да не си започвал.
.: Печели ли се от фотография в България или все още можем да кажем, че е преди всичко скъпоструващо хоби?
Боби Решовски: Тук мога да оприлича фотографията на пясъчен часовник - колкото повече се доближаваш до тънкия процеп, толкова по-трудно и скъпо излиза всичко, но в момента който преминеш от другата страна, тогава всичко се нарежда и може да се каже, че идва моментът, в който тя става доходоносна професия.
.: Какъв е любимият ти стил – снимаш арт, актова фотография, портретна?
Боби Решовски: Признавам си, че обичам всякакъв стил - дори пейзажни, макро и т.н. Най-много обаче, обичам да снимам хора. Това е и най-голямото предизвикателство в работата ни – да успееш да покажеш един човек в определена светлина. Да изразиш тъга в една весела личност или пък да съумееш да заснемеш тъгата в погледа й така, че да я представиш като положителна черта в съответния кадър.
Голото тяло винаги ми е харесвало по простата причина, че с актовата фотография съумяваш да покажеш колко красиво е то в същността си. За мен голотата отдавна не е табу. Тук обаче, много трябва да се внимава да не прекрачиш границата между еротиката и по-хард снимките, защото тогава ще се изгуби красотата на изкуството.
.: Имаш ли любима част от женското тяло, някоя върху която предпочиташ да акцентираш?
Боби Решовски: Любима част нямам, но примерно винаги се старая, когато снимам гол модел, да го покажа в такова амплоа, че зрителят освен върху физическите данни, да спре погледа си и върху изражението и очите на модела. Те са също толкова важна част от въздействието, както и всичко останало.
.: Има ли разлика между снимането на мъж и жена? Нужен ли е различен подход в зависимост от пола?
Боби Решовски: Това до голяма степен се определя и от пола на фотографа. По принцип жените се отпускат повече, когато ги снима жена, а мъжете – когато ги заснема мъж. Откъм взискателност обаче, не мисля, че разликата е голяма. А и едва ли бих могъл да съм обективен на 100%, тъй като съм работил повече с модели от нежния пол.
.: Пред обектива ти преминават толкова много красиви жени. Как съумяваш да спазваш дистанцията фотограф – модел и случвало ли ти се е някога да прекрачиш границата?
Боби Решовски: Eто затова е толкова важно да приемаш фотографията като изкуство. Докато пред мен седи една сексапилна жена, аз мисля единствено за това как да направя кадъра, как да подредя светлината си, в каква поза да застане моделът, какво изражение се опитваме да постигнем, стилистиката и много други неща.
Ако един фотограф се счита за професионалист, никога не трябва да си позволява оценката му за визията на модела да надделее и да преминава границата мъж – жена. Или ако трябва да се изразя по малко по-народен начин, оставам верен на пословицата "Там, където работиш, не.... ".